
“Ik denk dat ze het totaal aantal banen hebben genomen van mensen die in de luchtvaartsector werken", legt Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige aan de Technische Universiteit Twente, uit op BNR. "En dan hangt het er nog van af wat je precies tot de luchtvaartsector rekent. Die banen zijn natuurlijk niet allemaal in gevaar. Maar sommige banen wel.”
Niet alleen luchtvaartprobleem
Heerkens noemt het ‘op zich
terecht dat er aandacht voor wordt gevraagd, maar het is niet alleen een
luchtvaartprobleem’. “Je kunt ook niet alle kwalen van luchtvaartmaatschappijen
wijten aan dit soort arbeidswetgeving. Wat er wel aan de hand is, is dat de
arbeidswetgeving in de Europese Unie niet uniform is geregeld."
Noorwegen, waar de maatschappij gevestigd is, is geen deel van de Europese Unie, maar valt wel onder het luchtvaartverdrag tussen de EU en Amerika. Heerkens: "Daardoor kan grotendeels vrij worden gevlogen. Maar dan moet men wel een operatiebasis hebben in een land binnen de Europese Unie. Dat is dan Ierland geworden."
Klagende toon
Hij benadrukt nogmaals: “Ik
vind het terecht dat er aandacht wordt gevraagd voor het probleem. Ik vind de klagende
toon niet terecht en ook niet dat ze zeggen dat er 9 miljoen banen op de tocht
staan. Niet al die 9 miljoen banen zijn van mensen die makkelijk uit andere
landen te halen zijn. Dus de paniekerige toon vind ik niet goed.”