BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

De Velsertunnel is niet veilig

  • Pieter van den Akker
woensdag 6 augustus 2014, 11:12 Update: woensdag 6 augustus 2014, 16:35
GL-Kamerlid Liesbeth Van Tongeren: “Dit klinkt absoluut niet goed. Als gewone burger die zo’n tunnel inrijdt kan je niet zien of –ie veilig is of niet of dat je beter kan omrijden. Voor dat soort dingen is de overheid verantwoordelijk.”

De Velsertunnel is niet veilig. Dat blijkt uit een inspectierapport dat het Noord-Hollands Dagblad in handen heeft gekregen. De tunnel zou niet goed onderhouden zijn en daardoor is het risico op ongelukken extra groot.

Het NHD schrijft dat het rapport een beeld geeft van jarenlange verwaarlozing en onachtzaamheid. Tientallen systemen in het tunnelcomplex hadden jaren geleden vervangen moeten worden. Ze werken daardoor niet meer of zijn onbetrouwbaar. Inspecteurs troffen nooddeuren aan die alleen met geweld te openen zijn.

"Ik had maandenlang gevraagd naar een reden waarom die tunnel negen maanden lang dicht moet tijdens een renovatie in 2016", vertelt NHD-journalist Friso Bos op BNR. "Daar kreeg ik eigenlijk nooit een goed antwoord op. Ik dacht: er klopt iets niet."

Wob-verzoek
Om alsnog antwoord te krijgen op zijn vragen, diende Bos een Wob-verzoek in. Toen hij het geheime rapport na een tijd in handen kreeg, kon hij de conclusie trekken 'dat de tunnel ten eerste al niet voldoet aan de eisen van de Tunnelwet'. "Dat is niet zo gek: deze tunnel is uit de jaren '50. Voor een bestaande tunnel als deze is er dan een overgangsregeling in opgenomen, waardoor ze de tijd hebben om 'm wel te laten voldoen aan die eisen. Maar daarnaast blijkt dat er jarenlang niks aan onderhoud is gedaan."

Daardoor is het niet zeker dat de bestaande veiligheidssystemen werken zoals ze zouden moeten. "Als er brand is, wil je de rook wegzuigen. Alleen weet je nooit zeker of de ventilator aangaat. Dat is nog maar één voorbeeldje."

 

Momentopname?
Dankzij een overgangswet ( uit 2006) voor bestaande tunnels wordt de situatie gedoogd. Rijkswaterstaat stelt dat de tunnel veilig is en voldoet aan de eisen. Het rapport zou een 'momentopname' zijn. Bos: "Natuurlijk, elk rapport is een momentopname. Maar als je een rapport van 450 pagina's met alleen maar punten hebt die niet voldoen, dan heeft er wel een aantal jaar iets stilgestaan voor die momentopname."

Bos heeft het dikke rapport voorgelegd aan diverse deskundigen. Die vragen zich af hoe het in godsnaam zover heeft kunnen komen. "Zoiets kan alleen maar als je geen goed beleid hebt op het gebied van onderhoudsregimes, zeggen die deskundigen. Nou ja, dat zou natuurlijk goed zo kunnen zijn."

GroenLinks wil onderzoek
Minister Melanie Schultz van Infrastructuur moet snel een onderzoek doen naar de veiligheid in de tunnel, bepleit GroenLinks. Kamerlid Liesbeth van Tongeren wil duidelijkheid van Schultz. "Een burger kan aan een tunnel niet zien of die veilig is of niet. Daarom moet de overheid de veiligheid garanderen."

Rijkswaterstaat benadrukt dat de Velsertunnel, de verbinding in de A22 tussen IJmuiden en Beverwijk, veilig is. "Uit het inspectierapport zijn belangrijke knelpunten naar boven gekomen en blijkt dat de tunnel zoals we ook verwachtten aan een grootschalige renovatie toe is. Deze wordt uitgevoerd in 2016, zodat de tunnel straks voldoet aan de nieuwe Tunnelwet.'' De Velsertunnel moet uiterlijk in 2019 aan de nieuwe normen voldoen.

MobiliteitongelukkenVeiligheidVelsertunnel
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

'Autosector wacht een zwaar jaar'

Auto-Update | Mobiliteitssector krijgt steun voor R&D

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play