Mobiliteit11 jun '13 18:44

België heeft nog veel hobbels te nemen

Auteur: Thijs Baas

De Belgische wegen zijn er slecht aan toe, naar het oordeel van de Belgen zelf. Dat blijkt uit een enquête van de VAB, de Vlaamse tegenhanger van de ANWB.

Twintig jaar lang is er niet of nauwelijks geïnvesteerd in het Belgische wegennet, verklaart Maarten Matienko van de VAB de onvrede. Gevolg: veel gaten in de wegen en een vernietigend oordeel van zeker de helft van de ondervraagde Vlamingen. "Op de autosnelwegen hebben we al wat inspanning gedaan, maar de secundaire wegen zijn nog slechter."

Verlichting
En de kwaliteit van de wegen is niet het enige probleem. Minstens zo problematisch is de zichtbaarheid van de wegen in de nacht. Jarenlang stond België bekend om zijn uitbundige wegverlichting, maar sinds 2011 staan de lichten langs de snelwegen niet meer aan.

Nou hoeft het ontbreken van de verlichting nog geen probleem te zijn, maar volgens Matienko heeft de overheid verzuimd de wegmarkering erop aan te passen en reflectoren aan te brengen. "Sommige wegen hebben een probleem met de zichtbaarheid bij nacht. Het is een beetje dom: iets beslissen en nadien pas de consequentie daarvan in zien, dat is een beetje jammer."

Fluisterasfalt
Jaloersmakend is wat Matienko betreft de kwaliteit van het Nederlandse 'fluisterasfalt - zeer open asfaltbeton. En dat is niet alleen stil, maar het zorgt ook voor heel weinig opspattend nat bij regenachtig weer. "Wij hadden een paar snelwegen met fluisterasfalt, maar wij beginnen daar beton en ander asfalt te leggen. Dat betekent dat onze zichtbaarheid bij regenweer slechter is dan bij jullie."

Het moderne gegoten beton is heel goed voor vrachtwagens, maar een belangrijker motief lijken de kosten van het onderhoud: "Eén van de argumenten is ook - en daar moeten we eerlijk in zijn - dat we bang zijn dat fluisterasfalt veel onderhoud nodig is, waardoor er op een bepaald moment weer geen geld hebben voor onderhoud, en dat we dan wéér slechte wegen hebben."

Gerelateerde artikelen