Uber komt in Amsterdam met ritjes voor helft van de prijs
Amsterdammers kunnen vanaf woensdag via de taxi-app Uber meerijden met particuliere chauffeurs. Uber begint in de hoofdstad met twintig chauffeurs een proef met de nieuwe service UberPOP, die de helft goedkoper is dan een gewone taxi. Er is wel een beer op de weg: het is nog niet duidelijk of het wel mag volgens de taxiwet.
Niek van Leeuwen, directeur van Uber Nederland, vertelt op BNR: "De Nederlandse wet is hier onduidelijk over en bovendien verouderd. De wet dateert uit 2000. Gelukkig wordt de wet dit jaar geëvalueerd en aangepast. We hebben goede contacten met de Nederlandse overheid. Die geeft duidelijk aan dat ze open staan voor innovatieve ideeën, die mobiliteit kunnen verbeteren. Dus mijn verwachting is ook dat er uiteindelijk ruimte gemaakt wordt in de nieuwe wet voor het concept meerijden. En ook door een duidelijk kader te scheppen dat de veiligheid van iedere rit moet garanderen."
Hoe werkt het precies? Als
ik met m’n Volvo uit 2002 wil meedoen, kan dat dan?
"Dan helaas niet. We werken met chauffeurs die in het bezit zijn van een eigen
auto die niet ouder is dan 2005. Je moet minimaal 21 jaar oud zijn en minimaal
een jaar rijervaring hebben. Vanaf het moment dat mensen zich aanmelden – dat kan
vanaf vandaag op Partners.uber.com – dan worden ze door ons uitgenodigd op
kantoor, ze worden geïnterviewd, we controleren alle documenten, iedere
bestuurder vraagt een verklaring omtrent gedrag aan zodat we zeker weten dat
het betrouwbare bestuurders zijn. Als dat allemaal in orde is, kunnen
bestuurders via de Uber-app ritten accepteren."
Het is 50 procent goedkoper
dan een normale taxi. Waarom?
"Uiteindelijk zie je dat
het voor chauffeurs heel interessant is om dit te gaan doen. Dat komt doordat
we een efficiënt model hebben. Gebruikers en chauffeurs kunnen veel ritten per
uur doen. Daarnaast zijn er ook veel auto’s die stil staan. We hebben in
Nederland 8 miljoen auto’s, die staan 23 uur per dag stil. Dat ene uur dat ze
op de weg zijn, zit er vaak maar één persoon in. Dat is een enorme
overcapaciteit die veeel impact heeft op parkeren, files, energiegebruik."
Maar dat maakt voor de
kostprijs eigenlijk niet uit.
"Het interessante is dat er mensen zijn die hun auto voor de deur hebben staan. Dat kost veel geld. Als je uitrekent wat je moet betalen voor een gemiddelde auto, dan zie je dat het veel geld is. Als je geen baan hebt of je wil een aanvulling op je baan, dan kan je morgen al beginnen met geld verdienen door je eigen auto te gebruiken."
Waarom zouden die mensen dan niet gewoon een taxidienst beginnen?
"Wij bieden enorm veel vrijheid, we maken het makkelijk en we zorgen voor gebruikers en bestuurders en dat er altijd een veilige rit gereden kan worden. In heel veel andere steden waar we dit hebben gedaan, zie je dat heel veel mensen zich aanmelden. Het is interessant voor ze, vooral vanwege het gemak en omdat je elke dag leuke mensen in je auto hebt. Dat zijn de belangrijkste redenen."
Op het internet schijnt een blog te bestaan met verhalen over bestuurders die aan het daten zjin geslagen met gebruikers. Een verborgen businessmodel?
Lachend: "Uiteindelijk is het niet de bedoeling dat chauffeurs daten met passagiers. Ik heb er ook niet over gelezen."