BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Uber komt in Amsterdam met ritjes voor helft van de prijs

  • Pieter van den Akker
woensdag 30 juli 2014, 9:30

Amsterdammers kunnen vanaf woensdag via de taxi-app Uber meerijden met particuliere chauffeurs. Uber begint in de hoofdstad met twintig chauffeurs een proef met de nieuwe service UberPOP, die de helft goedkoper is dan een gewone taxi. Er is wel een beer op de weg: het is nog niet duidelijk of het wel mag volgens de taxiwet.

Niek van Leeuwen, directeur van Uber Nederland, vertelt op BNR: "De Nederlandse wet is hier onduidelijk over en bovendien verouderd. De wet dateert uit 2000. Gelukkig wordt de wet dit jaar geëvalueerd en aangepast. We hebben goede contacten met de Nederlandse overheid. Die geeft duidelijk aan dat ze open staan voor innovatieve ideeën, die mobiliteit kunnen verbeteren. Dus mijn verwachting is ook dat er uiteindelijk ruimte gemaakt wordt in de nieuwe wet voor het concept meerijden. En ook door een duidelijk kader te scheppen dat de veiligheid van iedere rit moet garanderen."

Hoe werkt het precies? Als ik met m’n Volvo uit 2002 wil meedoen, kan dat dan?
"Dan helaas niet. We werken met chauffeurs die in het bezit zijn van een eigen auto die niet ouder is dan 2005. Je moet minimaal 21 jaar oud zijn en minimaal een jaar rijervaring hebben. Vanaf het moment dat mensen zich aanmelden – dat kan vanaf vandaag op Partners.uber.com – dan worden ze door ons uitgenodigd op kantoor, ze worden geïnterviewd, we controleren alle documenten, iedere bestuurder vraagt een verklaring omtrent gedrag aan zodat we zeker weten dat het betrouwbare bestuurders zijn. Als dat allemaal in orde is, kunnen bestuurders via de Uber-app ritten accepteren."

 

Het is 50 procent goedkoper dan een normale taxi. Waarom?
"Uiteindelijk zie je dat het voor chauffeurs heel interessant is om dit te gaan doen. Dat komt doordat we een efficiënt model hebben. Gebruikers en chauffeurs kunnen veel ritten per uur doen. Daarnaast zijn er ook veel auto’s die stil staan. We hebben in Nederland 8 miljoen auto’s, die staan 23 uur per dag stil. Dat ene uur dat ze op de weg zijn, zit er vaak maar één persoon in. Dat is een enorme overcapaciteit die veeel impact heeft op parkeren, files, energiegebruik."

Maar dat maakt voor de kostprijs eigenlijk niet uit.
"Het interessante is dat er mensen zijn die hun auto voor de deur hebben staan. Dat kost veel geld. Als je uitrekent wat je moet betalen voor een gemiddelde auto, dan zie je dat het veel geld is. Als je geen baan hebt of je wil een aanvulling op je baan, dan kan je morgen al beginnen met geld verdienen door je eigen auto te gebruiken."

Waarom zouden die mensen dan niet gewoon een taxidienst beginnen?
"Wij bieden enorm veel vrijheid, we maken het makkelijk en we zorgen voor gebruikers en bestuurders en dat er altijd een veilige rit gereden kan worden. In heel veel andere steden waar we dit hebben gedaan, zie je dat heel veel mensen zich aanmelden. Het is interessant voor ze, vooral vanwege het gemak en omdat je elke dag leuke mensen in je auto hebt. Dat zijn de belangrijkste redenen."

Op het internet schijnt een blog te bestaan met verhalen over bestuurders die aan het daten zjin geslagen met gebruikers. Een verborgen businessmodel?
Lachend: "Uiteindelijk is het niet de bedoeling dat chauffeurs daten met passagiers. Ik heb er ook niet over gelezen."

AmsterdamTaxiTrafficUber
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play