BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Autobezitter heeft vaak geen benul van autokosten

  • BNR Webredactie
woensdag 23 april 2014, 7:04 Update: woensdag 23 april 2014, 13:51
ANWB-voorzitter Guido van Woerkom: "De auto geeft je veel ruimte om te reizen op het moment dat het je uitkomt. Als je even een half uurtje ergens naartoe moet is het openbaar vervoer niet altijd de juiste oplossing." Peter Mulder, directeur GfK: "Er zijn wel degelijk gevolgen van de hoge autokosten."

Meer dan 85 procent van alle autobezitters weet niet precies wat hij per jaar kwijt is aan zijn auto. Maar dat de kosten stijgen is voor de meesten wel duidelijk. Voor steeds meer mensen reden om de auto vaker te laten staan en te shoppen voor de laagste literprijs.

Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van BNR en de ANWB. Wel blijken mannen gemiddeld bekender met alle autobelastingen dan vrouwen, jongeren (18-34 jaar) zijn er het minst bekend mee. Van alle 1017 respondenten weet slechts 14 procent precies wat hij betaalt voor zijn autogebruik. 19 procent weet niét wat hij betaalt.

Van alle autobezitters is 83 procent van mening dat de benzinekosten te hoog zijn (43 procent vindt ze veel te hoog en 40 procent houdt het bij 'te hoog'). De autobelastingen vindt 68 procent te hoog (26 procent veel te hoog; 42 procent te hoog). Ruim driekwart (77 procent) heeft het gevoel dat de autokosten de afgelopen jaren zijn toegenomen.

Veel heffingen
ANWB-directeur Guido van Woerkom schaart zichzelf onder die 85 procent, al vreest hij dat hij met zijn iets meer dan modale auto tegen de 1.000 euro aan zit. 'Er zijn eigenlijk ontzettend veel heffingen op de auto. De meeste mensen denken alleen aan wat ze eens per week tanken, maar je moet ook je motorrijtuigenbelasting erbij tellen, mensen betalen veel aan parkeren, onderhoudskosten, verzekeringskosten en de bpm die erop zit. Het is ook lastig om dat echt gestructureerd bij te houden."

De ANWB zelf kan ook bijdragen aan een betere bewustwording, zegt Van Woerkom. "We zullen zeker meer informatie gaan geven over autokosten op onze website. We hebben de autobelastingchecker ingevoerd. De reactie van de 400.000 mensen die het gecheckt hebben was dat het veel meer was dan gedacht. Vooral jongeren moeten nadrukkelijk kijken naar hoe ze hun geld besteden en hun uitgavenpatroon inrichten. Ze maken de afweging of ze wel of niet steeds meer gebruik maken van de auto, en dat is ook heel goed."

Kostenbewust
Twee op de drie (62 procent) zegt bewust of heel bewust bezig te zijn met het beperken van de autokosten, driekwart (76 procent) is het eens met de stelling dat zij zo zuinig mogelijk rijden, met name ouderen en vrouwen. Daarnaast gaat 72 procent bewust op zoek naar het tankstation met de goedkoopste brandstof. Maar de invloed van autokosten reikt verder. Zo heeft 42 procent bewust een zuinige auto aangeschaft.

Opvallend is dat dit significant vaker niet-ANWB-leden zijn. Ook heeft een derde de auto het afgelopen jaar uit kostenoverwegingen vaker laten staan. Over de hele populatie is ruim een derde (36 procent) minder vaak uitjes met de auto gaan maken en rijdt 33 procent minder ver vanwege de stijgende autokosten. Toch zijn de meeste mensen niet bereid om de auto voorgoed te laten staan: 59 procent blijft rijden, ongeacht hoe duur de auto wordt.

Belangrijkste vervoermiddel
De auto blijft voor 69 procent het belangrijkste vervoermiddel en 45 procent van de mensen tussen de 18 en 64 jaar is afhankelijk van de auto om naar het werk te komen. Ook is 41 procent bereid om nog even ver te rijden voor het werk. De bereidheid om de auto te delen met anderen voor woon-werkverkeer bij financieel voordeel blijft beperkt tot 20 procent van de autobezitters. 

Peter Mulder, directeur van onderzoeksbureau GfK, ziet dat het inschattingsvermogen van autorijders slecht is. "Het aantal kostenposten van de auto wordt gruwelijk onderschat. Mensen denken vrij scherp te weten wat ze voor brandstof kwijt zijn en zijn ook bereid om te rijden voor goedkopere brandstof. Kosten waar mensen heel weinig vat op hebben, en waar mensen vaak ook geen idee hebben wat ze betalen, zijn bijvoorbeeld afschrijvingen. Maar de allergrootste kostenposten die mensen met de factor vier onderschatten zijn de autobelastingen. Gemiddeld schatten mensen 53 euro kwijt te zijn per maand aan belasting, maar dat is meer dan 200 euro per maand."

Meer over de betaalbaarheid van autorijden vanavond om 19:30 het Grote Autodebat op BNR.

ANWBAutoautokostenBelastingGfKPersonal finance
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Slachtoffers hebben niets aan val kabinet'

Het afscheid van Joop Donkervoort

Auto-Update | Joop Donkervoort stopt

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De Codeberichten van Donald Trump

Opinie | 1900 miljard dollar coronasteun?

Tether: stablecoin met een luchtje

Het afscheid van Joop Donkervoort

BREEKT: 'Rutte zou Asschers voorbeeld moeten volgen'

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play