Mobiliteit22 apr '14 07:56

Autogas zit in het verdomhoekje

Auteur: Pieter van den Akker

Het aantal nieuwe auto's dat op lpg rijdt is keihard onderuit gegaan. Kwamen er in 2012 nog meer dan 14 duizend lpg-auto's bij; het afgelopen jaar was dat nog niet eens de helft. Dat blijkt uit cijfers van Stichting Autogas Nederland.

“Er zijn een heleboel redenen voor”, zegt Wouter Karssen van BNR-programma De Nationale Autoshow. “De belangrijkste is: hoe kiezen mensen hun auto uit? Dat is op basis van hoeveel geld het kost. Dat is weer gedreven door de overheid: hoe behandel je fiscaal welke auto? Voor lpg is er eigenlijk helemaal niets geregeld. Dat is gewoon een normale auto. Sterker nog, je mag er meer wegenbelasting voor betalen. Dus kiezen mensen daar nu gewoon even niet voor.”

Goedkoper
Toch zijn er nog steeds mensen voor wie lpg nog altijd aantrekkelijk is, zegt hij. “Het is nog steeds een brandstof die goedkoper is dan benzine. Je moet investeren in de apparatuur, maar er zijn heel veel mensen die de installatie na 1,5 of 2 jaar hebben terugverdiend. Daarna gaan ze echt fors besparen op brandstofkosten. Een paar jaar geleden ‘lag’ de lpg-installatie allemaal wat moeilijker met moderne automotoren, et cetera. Dat is nu allemaal wel opgelost. Het is een beetje in het verdomhoekje gekomen, maar onterecht.”

De lpg-modellen lijken te zijn ingehaald door hybride modellen. Karssen: “Het lastige met hybride, zeker plug-in hybride, is: waar komt je stroom vandaan? Als je kijkt naar autofabrikanten, hebben zij twee manieren om de co2-uitstoot naar beneden te brengen: elektrificatie of schonere brandstoffen. Daar hoort lpg bij, maar bijvoorbeeld ook groen gas. Daardoor kan je de feitelijke co2-uitstoot tijdens het rijden, tijdens het gebruik, enorm omlaag kan brengen."

Gerelateerde artikelen