Mobiliteit23 jun '14 14:08

Met de trein naar Schiphol? Binnenkort komt u gegarandeerd op tijd

Auteur: Pieter van den Akker

Gaat u met de trein naar Schiphol en wilt u gegarandeerd op tijd aankomen? De NS en Schiphol komen met de Schiphol Garantie Service. Voor 5 euro extra zorgen de vervoerders er voor dat u uw vlucht haalt, ook bij verstoringen en andere onverwachte gebeurtenissen.

Hoe werkt het? Komt u mij per taxi ophalen als ik in Utrecht sta en er geen treinen naar Schiphol rijden?
Edwin van Scherrenburg, woordvoerder van de NS: "Je meldt je bij ons aan voor deze service. Je betaalt vijf euro en dan krijg je de beschikking over een speciale app. Dan voer je in hoe laat je vlucht gaat en houden we rekening met de vertrektijden: binnen Europa 2 uur en buiten Europa 3 uur. Op het moment dat je op reis gaat, krijg je real time meldingen. Mocht er onverhoopt ergens een vrachtwagen op de rails staan of iets aan de hand zijn, dan geven we je een omreisadvies met de trein. Mocht ook dat niet meer mogelijk zijn, dan brengen we je met taxi en persoonlijke begeleiding tot aan de balie. Als ook dat allemaal niet lukt in het uiterste geval, dan vergoeden we de kosten van je vlucht."

Voor 5 euro extra komen we dus gegarandeerd op tijd op Schiphol. Kunt u die garantie nu niet bieden?
"We doen er alles aan. Negentig procent van de reizigers is volgens cijfers van Schiphol ook heel tevreden over hoe het gaat. Dit is een soort verzekering, een soort extra. Je krijgt persoonlijke begeleiding en reisadvies en uiteindelijk dus begeleiding tot aan de balie als dat nodig is. Het is overigens wel een proef. We gaan het deze zomer testen. A: werkt het technisch allemaal goed met de app? En B: daarna gaan we kijken of we het misschien structureel kunnen invoeren."

Structureel naar Schiphol of ook naar andere stations in Nederland?
"In eerste instantie loopt de proef op Schiphol. Maar je zou je inderdaad kunnen voorstellen dat je 'm ook voor wat anders gaat gebruiken als je 'm gaat invoeren. Maar we gaan eerst deze proef maar eens doen. We gaan kijken of reizigers het waarderen. Het is onderdeel van een breder pakket om het vertrouwen van zakenmensen om hun vlucht te halen te vergroten."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen