De NS heeft onder Abellio al meerdere treinen rijden in Groot-Brittannië, waaronder de Merseyrail (in en om Liverpool) en de Northern Rail (Noord-Engeland). Daarnaast heeft het ook bussen rijden in Londen.
"Ze hebben een goede naam in het buitenland", zegt Wijnand Veeneman, onderzoek bij de TU Delft. "Zeker als je kijkt naar de concessie Merseyrail. Wat daar erg gewaardeerd werd, was de manier waarop zij stationsontwikkeling en vervoer met elkaar hebben gecombineerd. Dat was daar nogal een ondergeschoven kindje."
Deutsche Bahn
Naast trein- en busverkeer in Groot-Brittannië heeft Abellio ook treinen en bussen rijden in Duitsland. "Het is geen ongewone situatie dat spoorbedrijven ook in andere landen actief zijn", stelt Veeneman. "Arriva is ook gewoon van Deutsche Bahn."
Over een paar maanden hoort de NS of het de concessie Scotrail toegewezen krijgt. Als dat zo is, dan kan het spoorbedrijf vanaf het voorjaar van 2015 in Schotland gaan rijden.