BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Conflict over trajectcontrole A2 kost overheid vermogen

  • BNR Webredactie
vrijdag 7 juni 2013, 6:08
SP-Kamerlid Farshad Bashir is met stomheid geslagen: "Waarom twee verschillende systemen op dezelfde weg?" BNR's André van Arnhem: "Hoewel de kassa dus rinkelt door de controle in de richting van Utrecht, gaat dat niet op voor de andere richting."

De SP is stomverbaasd dat de overheid de trajectcontrole op de A2 door twee verschillende bedrijven laat aanleggen. De ene kant, van Amsterdam naar Utrecht, werkt prima en is door het ene bedrijf gerealiseerd. De controle in de andere richting werkt nog steeds niet.

De SP gaat Kamervragen stellen aan de ministers Opstelten en Schultz, kondigt Kamerlid Farshad Bashir op BNR aan.

Waar de controle van Amsterdam naar Utrecht al bijna een jaar vlekkeloos werkt, en dus geld oplevert, kunt u de andere kant op nog steeds naar hartelust racen. Althans, de trajectcontrole zal u niet beboeten omdat het systeem vanuit Utrecht richting Amsterdam al bijna een jaar uit staat.

De overheid loopt tientallen miljoenen mis door een conflict over de trajectcontrole op de A2. Dit geschil tussen de bouwer en justitie is de reden dat het systeem in één richting nog altijd niet goed werkt.

Hoewel de kassa dus rinkelt door de controle in de richting van Utrecht, gaat dat niet op voor de andere richting. Dat komt omdat voor de heenweg een ander bedrijf verantwoordelijk is dan voor de terugweg. Het werkende systeem, van Amsterdam naar Utrecht werd gebouwd door Gatsometer. De andere kant op won het technologiebedrijf CSC de aanbesteding.

SP-Kamerlid Farshad Bashir is met stomheid geslagen: "Waarom twee verschillende systemen op dezelfde weg? Als er onderhoud of een update moet komen, moet je dus twee keer aan de slag. Totaal niet handig."

Meetmethode klopt niet
Toen CSC het systeem ophing en het de fout-marge-tests doorstond, klopte opdrachtgever justitie aan de deur. De gebruikte meetmethode kwam niet overeen met de afspraken, stelde justitie. Het betrof een vrij cruciaal systeem dat kijkt wát voor auto te hard rijdt. Want het maakt voor de boete natuurlijk nogal wat uit of een personenauto, vrachtwagen of busje met aanhanger te hard rijdt. 

CSC mocht het systeem dus niet aanzetten, ondanks dat het volgens bronnen aan alle vereisten voldeed. De opdrachtgever en CSC lazen één klein stukje in het contract namelijk anders. Met alle gevolgen van dien voor de staatskas én de verkeersveiligheid als gevolg van het conflict over hoe het aanbestedingscontract gelezen moest worden.

Meetsysteem vervangen
Het bedrijf koos uiteindelijk eieren voor zijn geld en verving het meetsysteem, waardoor de oplevering maanden werd vertraagd. En die oplevering liep al uit, want de concurrent Gatsometer gebruikte draadloze communicatieverbindingen, terwijl concurrent CSC vasthield aan de fysieke kabels die eerst geëist werden.

Twee punten dus waarop er onduidelijkheid was in wát er nou precies was afgesproken. Verschillende partijen lazen de contracten op verschillende manieren, ieder op hun eigen manier. Bronnen stellen daarbij dat de grote haast die justitie had met de aanleg van de trajectcontrole de onduidelijkheid in de hand heeft gewerkt.

Testen binnen twee maanden afgerond
Het is de verwachting dat het testen van de aangepaste trajectcontrole binnen twee manden is afgerond. CSC en Gatsometer wilden niet reageren en verwezen door naar Justitie. Daar was alleen niemand bereikbaar voor commentaar.

SP-Kamerlid Farshad Bashir is met stomheid geslagen: "Waarom twee verschillende systemen op dezelfde weg? Als er onderhoud of een update moet komen, moet je dus twee keer aan de slag. Totaal niet handig."

A2AutoBoetessnelwegtrajectcontrole
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Chinese interesse voor productie bij VDL Nedcar

Welke toekomst heeft de leaseauto?

Rijtest | Opel Mokka-e

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Thierry Baudet en het Neurenberg-tribunaal

Opinie | Het vingerhoedje is half vol

BREEKT | 'Europa moet een vaccinatiepaspoort invoeren'

De Ochtendspits | 25 februari

BNR Zakendoen Energiedebat #2: Duurzame warmte

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play