Mobiliteit7 jun '13 06:08

Conflict over trajectcontrole A2 kost overheid vermogen

Auteur: BNR Webredactie

De SP is stomverbaasd dat de overheid de trajectcontrole op de A2 door twee verschillende bedrijven laat aanleggen. De ene kant, van Amsterdam naar Utrecht, werkt prima en is door het ene bedrijf gerealiseerd. De controle in de andere richting werkt nog steeds niet.

De SP gaat Kamervragen stellen aan de ministers Opstelten en Schultz, kondigt Kamerlid Farshad Bashir op BNR aan.

Waar de controle van Amsterdam naar Utrecht al bijna een jaar vlekkeloos werkt, en dus geld oplevert, kunt u de andere kant op nog steeds naar hartelust racen. Althans, de trajectcontrole zal u niet beboeten omdat het systeem vanuit Utrecht richting Amsterdam al bijna een jaar uit staat.

De overheid loopt tientallen miljoenen mis door een conflict over de trajectcontrole op de A2. Dit geschil tussen de bouwer en justitie is de reden dat het systeem in één richting nog altijd niet goed werkt.

Hoewel de kassa dus rinkelt door de controle in de richting van Utrecht, gaat dat niet op voor de andere richting. Dat komt omdat voor de heenweg een ander bedrijf verantwoordelijk is dan voor de terugweg. Het werkende systeem, van Amsterdam naar Utrecht werd gebouwd door Gatsometer. De andere kant op won het technologiebedrijf CSC de aanbesteding.

SP-Kamerlid Farshad Bashir is met stomheid geslagen: "Waarom twee verschillende systemen op dezelfde weg? Als er onderhoud of een update moet komen, moet je dus twee keer aan de slag. Totaal niet handig."

Meetmethode klopt niet
Toen CSC het systeem ophing en het de fout-marge-tests doorstond, klopte opdrachtgever justitie aan de deur. De gebruikte meetmethode kwam niet overeen met de afspraken, stelde justitie. Het betrof een vrij cruciaal systeem dat kijkt wát voor auto te hard rijdt. Want het maakt voor de boete natuurlijk nogal wat uit of een personenauto, vrachtwagen of busje met aanhanger te hard rijdt. 

CSC mocht het systeem dus niet aanzetten, ondanks dat het volgens bronnen aan alle vereisten voldeed. De opdrachtgever en CSC lazen één klein stukje in het contract namelijk anders. Met alle gevolgen van dien voor de staatskas én de verkeersveiligheid als gevolg van het conflict over hoe het aanbestedingscontract gelezen moest worden.

Meetsysteem vervangen
Het bedrijf koos uiteindelijk eieren voor zijn geld en verving het meetsysteem, waardoor de oplevering maanden werd vertraagd. En die oplevering liep al uit, want de concurrent Gatsometer gebruikte draadloze communicatieverbindingen, terwijl concurrent CSC vasthield aan de fysieke kabels die eerst geëist werden.

Twee punten dus waarop er onduidelijkheid was in wát er nou precies was afgesproken. Verschillende partijen lazen de contracten op verschillende manieren, ieder op hun eigen manier. Bronnen stellen daarbij dat de grote haast die justitie had met de aanleg van de trajectcontrole de onduidelijkheid in de hand heeft gewerkt.

Testen binnen twee maanden afgerond
Het is de verwachting dat het testen van de aangepaste trajectcontrole binnen twee manden is afgerond. CSC en Gatsometer wilden niet reageren en verwezen door naar Justitie. Daar was alleen niemand bereikbaar voor commentaar.

SP-Kamerlid Farshad Bashir is met stomheid geslagen: "Waarom twee verschillende systemen op dezelfde weg? Als er onderhoud of een update moet komen, moet je dus twee keer aan de slag. Totaal niet handig."

Gerelateerde artikelen