Mobiliteit28 jan '13 06:03

Wie heeft er schuld aan het Fyra-debacle?

Auteur: Fleur de Bruijn

Kamerleden uit Nederland en België verhoren vandaag de Nederlandse en Belgische spoorwegmaatschappijen over het Fyra-debacle. In het Beneluxparlement moeten de NS, Prorail en het Belgische NMBS en Infrabel op alle vragen antwoord geven.

Prestigieuze hogesnelheidslijn
Na jaren van voorbereiding ging de prestigieuze nieuwe hogesnelheidslijn op 9 december tussen Amsterdam en Brussel rijden. Die rechtstreekse verbinding moest wel tot een uur sneller zijn dan de intercity. In werkelijkheid haalde de Fyra dat zelden. De Fyra kampte in de eerste dagen al met 50 procent uitval en talloze vertragingen: een grote groep reizigers werd de dupe.

Tot overmaat van ramp begon het ook nog eens te sneeuwen. Door de vrieskou viel een plaat onder een treinstel vandaan waardoor de Fyra maar helemaal uit de running werd gehaald.

AnsaldoBreda
De nationale volkswoede werd helemaal groot toen bleek dat de problemen met de Fyra-trein niet helemaal uit de lucht kwamen vallen: Kopenhagen, San Francisco, Los Angeles en Washington, de openbaar vervoersbedrijven van die steden hadden allemaal problemen met de treinen van het Italiaanse AnsaldoBreda.

Politiek
Politici buitelden de afgelopen weken over elkaar om de reizigers het gevoel te geven dat ze gehoord werden en om de NS te manen met een oplossing te komen. Oppositiepartijen D66 en CDA vroegen zelf een parlementaire enquête naar de problemen met de Fyra, maar daarvoor was geen Kamermeerderheid.

Vrijdag sprak staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) met de NS en NMBS en zij gaat ervan uit dat er eind deze week een alternatief komt voor de verbinding tussen Amsterdam en Brussel.

Kwaliteit
Maar dan blijft de vraag hoe dit debacle heeft kunnen ontstaan. Waren de vervoersbedrijven op de hoogte van de slechte reputatie van de producent van de nieuwe Fyra-treinen? Is met de keuze voor AnsaldoBreda, zoals zaterdag werd gezegd, helemaal geen rekening met de kwaliteit gehouden?

Dat zullen de Belgische en Nederlandse Kamerleden in het Beneluxparlement vast en zeker vragen. Maar dat Beneluxparlement, ooit opgericht om een normaal functionerend parlement te zijn, heeft geen beslissingsbevoegdheid. Kamerleden die eraan deelnemen bespreken nu vooral grensoverschrijdende problemen.

Invloed
Toch kan zo’n hoorzitting van het Beneluxparlement wel invloed hebben. Als alle parlementen het eens zijn, dan kunnen de regeringen niet achterblijven. Bovendien kunnen de ministeries aan beide kanten op scherp worden gezet om de vervoerders te ondersteunen bij het oplossen van de problemen, zegt een Fyra-expert van de TU Delft tegen BNR.

Het Beneluxparlement komt vandaag dus bijeen in Brussel en dan krijgen we waarschijnlijk eindelijk antwoord op heel veel vragen. Of de politici er zelf nog vertrouwen in hebben, werd vorig week duidelijk. De Kamerleden die naar Brussel moesten, gaven massaal aan de auto te pakken. Ze wilden niet het risico lopen te laat te komen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen