BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

Fyra eruit, intercity erin

  • Thijs Baas
vrijdag 1 februari 2013, 15:35 Update: vrijdag 1 februari 2013, 16:30
Staatssecretaris Mansveld: "Het belangrijkste is dat er treinpaden beschikbaar moesten komen en dat is gelukt op deze manier."

Een gewone intercity zal vanaf 18 februari de dienstregeling overnemen van de Fyra, die sinds vorige week niet meer rijdt wegens telkens terugkerende gebreken.

De trein gaat in het begin twee keer per dag rijden tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel, maar dat wordt vanaf 11 maart opgeschroefd naar acht keer per dag.

Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) na afloop van de ministerraad. Ze is tevreden met de oplossing, omdat het gaat om een rechtstreekse intercity die acht keer per dag gaat rijden. Die voorwaarden had ze gesteld. Mansveld sprak van een goed alternatief en een duurzame tijdelijke oplossing.

Materiaal
"Het materiaal wat beschikbaar was, de locomotieven, zijn direct uitgeleased nadat de Benelux-trein is gestopt. Die moesten terug", legt Mansveld uit. "De treinstellen zijn voor een deel weer in onderhoud gezet en zijn ook weer beschikbaar. Ook moest er weer personeel beschikbaar komen. En het belangrijkste is dat er treinpaden beschikbaar moesten komen en dat is gelukt op deze manier."

Fyra
Het spoor is te druk om de verbinding door te trekken naar Amsterdam. "Er is ook gekeken naar een trein van Amsterdam naar Brussel. Maar het treinpad tussen Amsterdam en Den Haag is zo vol, dat er dan treinen afgehaald moeten worden en dat is niet verstandig", vertelt Mansveld.

Mensen kunnen vanuit de hoofdstad met de Fyra naar Rotterdam, om daar over te stappen. Hiervoor betalen ze geen extra toeslag. In het binnenland wordt niet gereden met de locomotieven van de gewraakte V250.

Mansveld gaf de NS en de Belgische NMBS tot vrijdag de tijd om met een tijdelijke oplossing te komen. Afgelopen dagen vond koortsachtig overleg plaats, met onder meer infrabeheerders ProRail en Infrabel. Volgens de NS wordt met man en macht aan een oplossing gewerkt.

Meerstadt tevreden
NS-directeur Bert Meerstadt is tevreden over de oplossing. "Reizigers hebben dringend behoefte aan een directe verbinding. De afgelopen weken heeft iedereen de klok rond gewerkt om dit mogelijk te maken. Dit waren wij uiteraard aan onze reizigers verplicht."

Fyra Nederlandse SpoorwegenNSPolitiek
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

College-onderhandelingen duren langer dan normaal

Provincie Loehansk bijna in Russische handen: 'kan zijn dat de Russen daarna willen praten'

Opnieuw miljardentegenvaller voor Kaag: 'Hele dure grap'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Marcel Bakker (LVNL) over de nieuwe verkeerstoren op Schiphol

Oekraïne-update dinsdag, dag 90

Toekomst van Oekraïne | Han ten Broeke

Reuzentruck niet de weg op in Nederland

Opinie | De jaarlijkse oliebollentest van financiële stabiliteitsrapporten

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden