Automatisch landingssysteem vliegtuigen werkt niet goed
Het automatisch landing-systeem werkt niet altijd goed. Dat blijkt uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. "In plaats van dat de daling verder wordt ingezet, gaat de neus van het vliegtuig omhoog. Dat kan gevaarlijk zijn."
Tjibbe Joustra, voorzitter van de raad, legt op BNR uit hoe dat kan gebeuren: "Als je op de automatische piloot landt, moet je een bepaald glijpad hebben. Dat wordt door radiosignalen aangegeven. Die radiosignalen geven ook zogenaamde valse glijpaden aan. De valse glijpaden waren op zich bekend in de lichtvaart, piloten weten dat. Maar wat nieuw is: als je zo'n vals glijpad passeert, kan een verkeerde reactie worden gegeven aan de automatische piloot."
Valse signalen
Arthur van den Hudding, vice-voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers, heeft dat zelf nooit meegemaakt. "Het is inderdaad bekend onder vliegers dat er valse glijsignalen worden gegeven door het instrument landing-systeem. Het ergste wat je dan kon overkomen is dat je steiler richting de baan ging dan gewenst. Door het onderzoek is nu bekend dat er ook een verkeerd signaal in de cockpit wordt gegeven. Dat is wel een openbaring."
Van den Hudding schrikt er niet zozeer van, maar: "Het is wel essentiële informatie voor als er iets misgaat. Dat je dan niet verrast bent, dat je weet dat dat kan gebeuren."
Als het onverhoopt zo ver komt, kan een piloot meteen ingrijpen. "Alleen moet je ook weten wat er gebeurt als je ingrijpt. Vandaar dat de informatie uit dit onderzoek heel belangrijk is om als vlieger tot je te nemen. Zodat je het herkent als het gebeurt."
Vanzelfsprekend is het beter om zo'n scenario te voorkomen, vervolgt Van den Hudding.