Mobiliteit5 nov '13 14:57Aangepast op 5 nov '13 16:20

'ProRail moet zelfde weg inslaan als Rijkswaterstaat'

Auteur: Thijs Baas

ProRail moet direct onder het ministerie van Infrastructuur gaan vallen, naar het voorbeeld van Rijkswaterstaat, beheerder van het wegennetwerk. Dat zegt VVD-Kamerlid Betty de Boer.

"Dit hoort onder de ministeriële verantwoordelijkheid te vallen'', vindt De Boer. "Dan gaat het om de aanleg en het beheer van het spoor, maar daarmee ook om de veiligheid. Dat is nu met de weg en het water ook al zo geregeld.'' De VVD-politica vindt het niet meer dan logisch dat ProRail rechtstreeks zal worden aangestuurd, aangezien deze organisatie ook rechtstreeks geld krijgt uit de algemene middelen.

In de Tweede Kamer woedt al een tijd een discussie over het veranderen van de huidige structuur, waarin NS en ProRail zelfstandig werken en het ministerie van Infrastructuur en Milieu op afstand staat. Kamerleden hopen dat een verandering zal leiden tot beter onderhoud, veiligere spoorverbindingen en meer invloed van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor).

Onenigheid
De Tweede Kamer is het alleen niet eens over de manier waarop het spoor en het onderhoud dan georganiseerd moeten worden. De PvdA vindt dat NS en ProRail één organisatie moeten worden. PVV en ChristenUnie zien het liefst dat Rijkswaterstaat de taken van ProRail erbij neemt. Dat had eerder de steun van de VVD, maar de liberalen kiezen nu toch voor een zelfstandige organisatie omdat er anders wel een hele grote reorganisatie nodig is. De SP voelt meer voor een fusie, terwijl het CDA de huidige indeling wil behouden.

Afgelopen jaar was het volgens Mansveld te vroeg om de discussie over de structuur te voeren. Maar nu de langetermijnspooragenda er is, kan de discussie losbarsten. De Kamer praat er dinsdagavond over bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur. De discussie zal daarna waarschijnlijk in de loop van volgend jaar worden voortgezet.

Gerelateerde artikelen