'Samenvoeging NS en ProRail is geen goed plan'
Staatssecretaris Mansveld sluit een hernieuwde samenvoeging van NS en ProRail niet uit. Maar volgens Anne Hettinga van de FMN is dat geen goed plan. "Deze discussie leidt af van de échte discussie: hoe regelen we goed vervoer ?"
Topadviseur Jaap Bierman adviseert naar aanleiding van onderzoek dat de Volkskrant naar buiten bracht NS en ProRail weer samen te voegen. Hij mocht deze conclusie overigens niet opnemen in zijn eindrapport, dat hij schreef in opdracht van NS en ProRail. Hettinga heeft als woordvoerder van het samenwerkingsverband van regionale spoorvervoerders een oplossing die even simpel als voor de hand liggend is: "Neem een voorbeeld aan de samenwerking tussen ProRail en de regionale vervoerders en stel dát als norm."
"Het is geen goed plan. Voor de zoveelste keer zeggen we dat het een slechte ontwikkeling zou zijn als dat zou gebeuren. Er moet een goede scheiding zijn tussen de infra-operator en de verschillende gebruikers. Er zijn meer dan dertig goederenvervoerders en bijna tien personenvervoerders die allemaal gebruik maken van dezelfde infrastructuur. Dan moet je de infrastructuur wel in onafhankelijke handen laten."
Uitstekend
Bovendien functioneert ProRail uitstekend, zegt Hettinga. "Er is geen enkele aanleiding om daar nu verandering in aan te brengen. Wij hebben geen last van problemen met wissels en onderhoud van het spoor. En dat zet het wel in een curieus daglicht: misschien moet er op een iets andere wijze met ProRail worden samengewerkt, zodat er wel goed resultaat komt. Wij hebben ook goede ervaringen met ProRail tijdens de winterperiode."
ProRail blijkt ook goed in staat om de infrastructuur op hoog niveau te houden, ook op trajecten waar vier keer per uur over enkel spoor wordt gereden, zegt Hettinga. Toch is duidelijk dat de samenwerking tussen NS en ProRail niet vlekkeloos verloopt. "Beide partijen zouden elkaar recht in de ogen moeten kijken en moeten zien waarom een samenwerking tussen partijen als Arriva en Veolia wél lukt en tussen NS en ProRail niet. Ik heb daar geen oordeel over, maar ik stel het wel vast."