Mobiliteit9 jul '13 13:24Aangepast op 9 jul '13 16:37

'Dwang onvermijdelijk in OV-chip-soap'

Auteur: Thijs Baas

Staatssecretaris Wilma Mansveld van I&M moet de regie pakken en met wetgeving komen om de problemen met de OV-chipkaart aan te pakken. Dwang is inmiddels helaas onvermijdelijk, zegt CU-Kamerlid Carla Dik-Faber in BNR Lunchtime.

Een overkoepelende organisatie waar reizigers kunnen klagen over problemen met de ov-chipkaart zit er voorlopig niet in nu VVD-coryfee Henry Meijdam niet gelukt om de vervoersbedrijven en overheden op één lijn te krijgen.

Dik-Faber betreurt het uitblijven van zo'n organisatie. "Je ziet dat iedere vervoerder zijn eigen paaltje heeft. Daardoor zijn er stations met een paaltjeswoud. Reizigers weten niet goed meer waar ze moeten in- en uitchecken. Er zou één loket moeten komen waar ze met hun klachten terecht kunnen."

Opstaptarief
Het enige resultaat van het overleg is dat het gelukt is om het dubbele opstaptarief af te schaffen; als je eerst met NS reist en dan met Arriva, hoef je maar één keer het opstaptarief te betalen. "Het is mooi dat dat nu eindelijk geregeld is", zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven. "Maar ik vind het een gemiste kans dat we de vervoerders niet allemaal bij elkaar in één organisatie hebben weten te krijgen om deze zaken nu structureel op te lossen."

De extra kosten zijn dan van de baan, het woud van incheckpaaltjes zal voorlopig blijven. En dat is ook Van Veldhoven een doorn in het oog. "We zien nu nog steeds op perrons drie van die paaltjes naast elkaar staan. Moet je bij de één of bij de ander in- of uitchecken? Het kóst je nu niets extra's meer, maar het blijft wel gedoe en dat had ik de reiziger graag bespaard."

Grote belangen
De grote belangen van een flink aantal betrokken partijen maakt het vinden van een oplossing ook lastig, erkent Van Veldhoven. "Als je met negentien partijen een nieuwe organisatie moet gaan oprichten, is de vraag wie de doorslag kan geven bij beslissingen. Je zult dan tóch moeten zeggen dat je met meerderheid bepaalde dingen kunt beslissen, bijvoorbeeld: welk systeem gaan we beslissen voor de poortjes?"

"Ik zeg niet dat het nooit gaat lukken, maar voor mij is het allerbelangrijkste niet de organisatie maar de reiziger, dus ik zal zeker aan de staatssecretaris vragen hoe zij een andere oplossing gaat vinden voor het hele systeem met verschillende poortjes." 

Verkeerd Uitchecken
Reizigers die verkeerd hebben uitgecheckt krijgen volgens Dik-Faber het gevoel dat klagen toch geen zin heeft. Ze vinden het te lastig om bij de vervoerder hun beklag te doen, terwijl de klachtenafhandeling met een overkoepelend loket aanzienlijk vereenvoudigd zou kunnen worden.

De negentien partijen die bij het overleg betrokken zijn hebben volgens Dik-Faber hun eigen - financiële - belangen. "Op zo'n moment is het kennelijk heel moeilijk om over de eigen schaduw heen te stappen en de reiziger centraal te stellen. Maar dat is wat wij wel graag zouden willen.

Niet uit te leggen
Van het Nationaal Openbaar VervoerBeraad, waarin onder meer het ministerie van I&M en de NS vertegenwoordigd zijn, verwacht Dik-Faber ook weinig. Daarom is wetgeving en dwang wat haar betreft onvermijdelijk. "Als de sector er zelf niet uitkomt moet de overheid hier wel de regie pakken. Uiteindelijk gaat het om goed openbaar vervoer voor de reiziger en zoals het nu werkt is het echt niet uit te leggen."

Ratjetoe
Volgens internetjournalist en OV-chipkaartkenner Brenno de Winter betekent de huidige situatie voor de reiziger dat het een ratjetoe van vervoersbedrijven blijft, die zich met elkaar blijven bemoeien. "Als je met Connexxion reist en je hebt problemen, moet je met Connexxion bellen en niet met de centrale autoriteit. Maar het betekent ook dat we wat moeilijker regie kunnen voeren over die kaart. Er zijn nog wat onbetaalde rekeningen open. Eentje van 120 miljoen bijvoorbeeld, voor allerlei extra dingen die moesten worden gedaan aan de kaart. Het gaat om budgetoverschrijdingen en dat soort zaken. En dat wordt nu allemaal wat ingewikkelder. Ook is niet duidelijk hoe hoog die rekening precies is en al helemaal niet wie hem nu moet betalen."

Dat de bedrijven elkaar dwars zitten heeft volgens De Winter vooral te maken met regie, macht en het bedrag dat de bedrijven voor hun aandelen krijgen. "Er is natuurlijk heel veel verlies gedraaid door Translink Systems bij het opstarten van de kaart. En die vervoersbedrijven willen hun investering met een redelijk aandeel van de waarde van dat bedrijf, terug hebben. Het is wel een bedrijf met schulden. De staat zeker in deze tijd, wil niet teveel geld betalen. Het is wel een ingewikkeld ding."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen