Te lichte assen, te zwakke remmen en constant oponthoud in werkplaatsen door technische defecten hebben de spoorwegen naar de rechtbank gedreven. Volgens de Süddeutsche Zeitung eist DB 160 miljoen euro schadevergoeding.
Gesprekken vruchteloos
Problemen
doen zich vooral voor bij de meer dan 200 treinen die zijn aangekocht voor
regionaal vervoer in het zuiden van Duitsland. Gesprekken met de fabrikant om
de problemen te verhelpen, liepen op niets uit. DB zag zich gedwongen een zaak
aan te spannen. Wanneer die dient is nog niet duidelijk, aldus een woordvoerder
van het gerechtshof in Berlijn.
Langzamer
Aanhoudende
problemen met treinen van de S-Bahn en regionale treinen in München zijn het
stadsvervoersbedrijf, dat onder DB valt, een doorn in het oog. De remmen zijn
niet sterk genoeg waardoor de treinen al jaren langzamer rijden dan de
bedoeling is. Dat leidt al tien jaar tot vertragingen. Het vervoersbedrijf
stapte daarom naar de rechter in München, aldus de krant.
Fyra en intercity
De hoop dat de nieuwe Fyra-treinen tussen Amsterdam en
Brussel binnenkort zullen gaan rijden, lijkt vervolgen. Gisteren publiceerde
BNR het bericht dat het nog een jaar kan duren alvorens de nieuwe treinen weer
gaan rijden. Twee opmerkelijke technische problemen zouden de trein parten
spelen.
Ter vervanging van de Fyra rijdt er per 18 februari een intercity tussen Den Haag HS en Brussel.