'Oneerlijk dat Brussel milieuregels alleen in Noord-Europa invoert'
De EU heeft een milieumaatregel ingesteld voor de scheepvaart die wel geldt voor Noord-Europa, maar niet voor Zuid-Europa. Alle schepen in Noord-Europese wateren moeten vanaf morgen overstappen op zwavelarme stookolie. Die is een stuk duurder dan de zware stookolie waar ze nu op varen, zegt Martin Dorsman, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.
"Als je dat uitrekent voor het gebied waar we het over hebben, Noord-Europa, dan heb je het op jaarbasis over zo'n 6 miljard dollar", zegt Dorsman op BNR.
'Zeer nadelig voor Rotterdam'
Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie in het
Europees Parlement had het liever anders gezien, zegt hij in een
reactie. “Dit is een maatregel die mondiaal is afgesproken in de
zogenaamde maritieme organisatie. Daarbij is bepaald dat voor de
Oostzee, de Noordzee en het Engelse Kanaal een heel lage zwavelnorm
moet gaan gelden. Toen dat bij ons op de agenda kwam, heb ik het
initiatief genomen om deze regel te gaan toepassen op heel Europa."
Zuid-Europa is tegen
Zijn amendement heeft het helaas niet gehaald, vervolgt Van
Dalen. “Alle collega’s uit Zuid-Europa waren daar tegen. Het gevolg
is nu dat we, bijvoorbeeld op de Noordzee, te maken hebben met deze
lage zwavelnorm. Dat zal inderdaad te merken zijn. Ik vrees dat
Dorsman gelijk heeft. Er zal meer lading naar de truck dan wel de
trein gaan. Dat zal denk ik wel gaan gebeuren, ja.”
Schonere scheepsbrandstof OK, maar àlleen voor Noord- en Oostzee plus Kanaal: néé! @BNR @zeevaart
— Peter van Dalen (@petervdalen) December 31, 2014
Als dat zo is, krijgen we meer CO2-uitstoot. “Daarom moeten er twee dingen gebeuren. Op de eerste plaats ligt de bal nu bij de Nederlandse regering. Dit voorstel is in de internationale maritieme organisatie genomen en daarin zitten vertegenwoordiger van de Nederlandse regering. Ik vind dat zij er alles aan moeten doen om het besluit dáár terug te draaien."
Snel evalueren
Tenslotte: "Vervolgens zal ik in 2015 om een versnelde
evaluatie van de effecten van deze regel vragen. De Europese
Commissie heeft gezegd: laten we eerst eens een jaar of drie
wachten. Ik vind dat veel te lang, dus ik zal al begin volgend jaar
vragen om een tussenevaluatie. Ik vrees dat deze maatregel precies
datgene bereikt dat we niet willen: meer CO2-uitstoot en meer
vervoer per truck en trein.”