BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

'Oneerlijk dat Brussel milieuregels alleen in Noord-Europa invoert'

  • Pieter van den Akker
woensdag 31 december 2014, 8:16 Update: woensdag 31 december 2014, 8:35

De EU heeft een milieumaatregel ingesteld voor de scheepvaart die wel geldt voor Noord-Europa, maar niet voor Zuid-Europa. Alle schepen in Noord-Europese wateren moeten vanaf morgen overstappen op zwavelarme stookolie. Die is een stuk duurder dan de zware stookolie waar ze nu op varen, zegt Martin Dorsman, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders. 

Foto: ANP
Foto: ANP

"Als je dat uitrekent voor het gebied waar we het over hebben, Noord-Europa, dan heb je het op jaarbasis over zo'n 6 miljard dollar", zegt Dorsman op BNR.

'Zeer nadelig voor Rotterdam'
Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie in het Europees Parlement had het liever anders gezien, zegt hij in een reactie. “Dit is een maatregel die mondiaal is afgesproken in de zogenaamde maritieme organisatie. Daarbij is bepaald dat voor de Oostzee, de Noordzee en het Engelse Kanaal een heel lage zwavelnorm moet gaan gelden. Toen dat bij ons op de agenda kwam, heb ik het initiatief genomen om deze regel te gaan toepassen op heel Europa."
 


Zuid-Europa is tegen
Zijn amendement heeft het helaas niet gehaald, vervolgt Van Dalen. “Alle collega’s uit Zuid-Europa waren daar tegen. Het gevolg is nu dat we, bijvoorbeeld op de Noordzee, te maken hebben met deze lage zwavelnorm. Dat zal inderdaad te merken zijn. Ik vrees dat Dorsman gelijk heeft. Er zal meer lading naar de truck dan wel de trein gaan.  Dat zal denk ik wel gaan gebeuren, ja.”

Schonere scheepsbrandstof OK, maar àlleen voor Noord- en Oostzee plus Kanaal: néé! @BNR @zeevaart

— Peter van Dalen (@petervdalen) December 31, 2014

Als dat zo is, krijgen we meer CO2-uitstoot. “Daarom moeten er twee dingen gebeuren. Op de eerste plaats ligt de bal nu bij de Nederlandse regering. Dit voorstel is in de internationale maritieme organisatie genomen en daarin zitten vertegenwoordiger van de Nederlandse regering. Ik vind dat zij er alles aan moeten doen om het besluit dáár terug te draaien."

Snel evalueren
Tenslotte: "Vervolgens zal ik in 2015 om een versnelde evaluatie van de effecten van deze regel vragen. De Europese Commissie heeft gezegd: laten we eerst eens een jaar of drie wachten. Ik vind dat veel te lang, dus ik zal al begin volgend jaar vragen om een tussenevaluatie. Ik vrees dat deze maatregel precies datgene bereikt dat we niet willen: meer CO2-uitstoot en meer vervoer per truck en trein.”

Scheepvaartstookolie
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Het afscheid van Joop Donkervoort

De Codeberichten van Donald Trump

Rutte treedt af. En gaat over tot de orde van de dag

#11 Zo slijt NewBe content aan Netflix

Adnan Tekin (MBO-raad)

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play