BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Provinciale wegen zijn veel te smal

  • Pieter van den Akker
dinsdag 13 augustus 2013, 8:42
Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland: "Alles wat kan gebeuren om dat aantal terug te dringen, is wat ons betreft toe te juichen."

Provinciale wegen zijn veel te smal. Dat zegt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid in een rapport. Op dit moment is een rijstrook 2,75 meter breed, maar dat zou 3,30 meter moeten worden.

Doordat de stroken zo smal zijn, vinden er relatief veel ongevallen plaats, aldus de SWOV.

Doden en gewonden
"Veel van onze campagnes baseren wij op de gegevens van de SWOV", zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland op BNR. "Wat zij zeggen is dat 80 kilometerwegen over het algemeen gevaarlijke wegen zijn, waar veel doden en gewonden vallen. Alles wat kan gebeuren om dat aantal terug te dringen, is wat ons betreft toe te juichen."

Of het realistisch om alle wegen te verbreden, kan Stomphorst niet zeggen. "Het kan natuurlijk altijd, maar het hangt af van budgettaire mogelijkheden op rijksniveau. Dit zijn provinciale wegen, snelwegen zijn rijkswegen. Daar moet een keuze in worden gemaakt. Maar van de andere kant is al heel lang bekend dat 80 km-wegen meer risico met zich meebrengen. Dat is omdat ze smaller zijn, vanwege de snelheid en doordat mensen niet doen wat ze moeten doen als bestuurder."

Mini-vangrail
In het rapport wordt gesteld dat er een mini-vangrail moet komen van staaldraad, tussen de rijstroken in. "Daar zullen verkeerskundigen zich over moeten buigen", zegt Stomphorst daarover. "Er wordt ook op snelwegen al lang gezocht naar een goede oplossing waarbij de vangrail gewoon dicht zit. Dat zou veiliger zijn. Er moet in ieder geval niemand onderdoor kunnen schieten. Dus er moet goed naar gekeken worden."

provinciale wegenTrafficVervoer
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Lelijke eendje Italië

Opinie | Hoezo - Capitool?

Ochtendspits | 26 januari

In de Middag | 26 januari

Beleggerspanel over coronacrisis-profiteurs

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play