BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Tijd is geld, merkt overhaaste RET

  • Thijs Baas
maandag 14 juli 2014, 10:35 Update: maandag 14 juli 2014, 10:50
"Het is heel vervelend: je bent op tijd bij de halte en je ziet de achterlichten nog in de verte verdwijnen, dat is niet de bedoeling."

De RET moet bijna negen ton boete betalen vanwege te vróeg vertrokken bussen. In het eerste kwartaal van het jaar gebeurde dat 2.800 keer bij de vertrekhalte en nog eens 13.000 keer onderweg. Reden voor Stadsregio Rotterdam om het Rotterdamse vervoersbedrijf een forse sanctie op te leggen.

Een fors bedrag, met het oog op de jaarlijkse subsidie, die sinds de laatste aanbesteding van het Rotterdamse open baar vervoer is gekrompen van 45 miljoen naar 28 miljoen, vindt Wijnand Veeneman, onderzoeker openbaar vervoer aan de TU Delft. "Daar gaat per kwartaal in één keer negen ton vanaf. Dat is schrikken, dat is een heel bedrag."

Het meest verbazingwekkende is volgens Veeneman nog dat er niet eerder iemand op de rem heeft getrapt. "Maar nu staan alle seinen op rood, en er moet echt iets gebeuren. Het is heel vervelend: je bent op tijd bij de halte en je ziet de achterlichten nog in de verte verdwijnen, dat is niet de bedoeling. Waarschijnlijk hebben ze het niet helemaal scherp. Ze hebben systemen in de bus waarop ze kunnen zien of ze op tijd rijden, maar er gaat duidelijk te veel mis."

Geschrokken
Wát er precies misgaat, is ook voor Veeneman niet helemaal duidelijk, maar dat de stadsregio Rotterdam het niet zomaar over zijn kant laat gaan, vindt hij een goed teken. "Uit de reactie van RET-directeur Pedro Peters blijkt ook duidelijk dat hij geschrokken is van wat er gebeurt. Het zou heel eenvoudig moeten zijn en in het contract dat de vervoersautoriteit met de vervoerder gesloten heeft, staat dat je gewoon helemaal nooit te vroeg mag vertrekken. Je kúnt een keer te laat vertrekken, maar te vróeg vertrekken is echt niet de bedoeling."

Mobiliteitret
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

'Autosector wacht een zwaar jaar'

Auto-Update | Mobiliteitssector krijgt steun voor R&D

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play