Mobiliteit25 jul '13 11:33

'Amsterdam moet tweede passagiersterminal krijgen'

Auteur: Pieter van den Akker

Amsterdam moet op termijn een tweede passagiersterminal krijgen voor cruiseschepen. Dat heeft directeur René Kouwenberg van de Passenger Terminal Amsterdam op BNR gezegd. Cruisevakanties worden steeds populairder. Volgens Kouwenberg zullen dit jaar ruim 180 zeecruiseschepen met naar schatting 350.000 passagiers aanmeren in de Amsterdamse havenregio.

De capaciteitsgrenzen zien we al aan de horizon. Ons gebouw is prachtig en heel groot, maar we hebben maar twee ligplaatsen aan de kade. Vergeleken met de grote concurrerende steden in het buitenland, is dat veel minder. Die hebben soms vijf, zes ligplaatsen. Natuurlijk hebben we in IJmuiden ook een mooie terminal, twee zelfs, waar we ook groei zien. Maar uiteindelijk moeten we ook in Amsterdam de stap nemen naar een tweede terminal."

Dichter bij Schiphol
Die zou naast de nieuwe Coentunnel moeten komen en is bestemd voor turn-around schepen, zegt Kouwenberg. "Dat zijn de schepen die beginnen en eindigen in Amsterdam. Tachtig procent van de mensen die beginnen aan zo'n cruise komt net van Schiphol. Dus die hoeven de binnenstad niet in. Aan de Ringweg A10 naast de Coentunnel zit je nog dichter bij Schiphol dan waar wij nu zitten."

Opbrengsten
Kouwenberg schat de kosten van zo'n nieuwe terminal op ongeveer 15 miljoen euro. Een hoop geld, maar 'als je weet dat een schip de regio tussen de 350.000 en 600 duizend euro oplevert, is dat toch een hele mooie investering', vindt hij. "Er zijn zoveel partijen die ervan profiteren, wij zijn daar maar een klein radertje in. Denk maar aan taxi's, hotels, sleepboten, de toko op de Zeedijk, etc."

De Passenger Terminal Amsterdam heeft een haalbaarheidsonderzoek opgestart dat aan het einde van de zomer moet zijn afgerond. "Eerst dat maar eens en dan kijken we weer verder."

Gerelateerde artikelen