Mobiliteit30 sep '13 12:40Aangepast op 30 sep '13 13:58

Reizigersorganisatie wil NS concessie ontnemen via Brussel

Auteur: Marjan van den Berg

Het kartelbureau van de Europese Commissie moet gaan uitzoeken of de NS ongeoorloofde staatssteun krijgt. De Maatschappij Voor Beter OV heeft hiervoor een verzoek ingediend in Brussel.

Rikus Spithorst van de Maatschappij Voor Beter OV wijst erop dat de Nederlandse staat, eigenaar van de NS, verliezen van de vervoerder in mindering mag brengen op de begroting van Infrastructuur en Milieu. “Feitelijk betaalt de NS nu minder voor zijn concessie. Dat zou bij een ander bedrijf nooit het geval kunnen zijn.”

Volgens Spithorst gaat het om 100 tot 200 miljoen euro. Brussel is al met de zaak bezig, zegt hij. “Tot onze vreugde wordt de zaak in Brussel hoog opgenomen.”

HSL
Het doel van de Maatschappij Voor Beter OV is dat de NS zijn concessie voor de verbinding met België moet inleveren.

“Dat is wat wij heel graag willen omdat wij ervan overtuigd zijn dat er in Europa veel betere spoorwegmaatschappijen zijn die goed in staat zijn de beloofde hogesnelheidsverbinding te bieden tussen Nederland en België, met treinen die echt snel rijden, die echt vaak rijden en betaalbaar zijn”, zegt Spithorst.

Langdurig proces
Maar hoeveel kans maakt het initiatief van Spithorst? Volgens Melvin Könings van Lysias Consulting heeft Spithorst zeker een punt. “De praktijk leert echter dat die procedures buitengewoon lang duren. En als je maar in hoger beroep blijft gaan, ben je er uiteindelijk zeven jaar mee bezig.”

Toch vindt Könings het wel slim van de Maatschappij Voor Beter OV om een klacht in te dienen. “Natuurlijk wil zo’n vereniging de krant halen en de druk maximaal opvoeren. In dat licht is het wel verstandig om zo’n procedure aan te gaan. Maar of zo’n procedure echt effect heeft, is nog even vers twee.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen