BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Norwegian Air vliegt low-budget naar VS met Ierse licentie

  • Thijs Baas
vrijdag 14 februari 2014, 8:29 Update: vrijdag 14 februari 2014, 9:44
Norwegian Air vliegt low-budget naar VS met Ierse licentie | David Elliot

Budgetmaatschappij Norwegian Air heeft deze week een Ierse licentie gekregen. Met stuntprijzen wil deze maatschappij tussen Europa en de Verenigde Staten gaan vliegen.

En die prijzen laag houden, doen ze op een controversiële manier. Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers is not amused.

“Als je hier naar kijkt, heeft het er alle schijn van dat dit bedoeld is om een schimmige constructie op te werpen om aan allerlei regelgeving te kunnen ontkomen. Als je een Noorse maatschappij bent die een eerste licentie wil hebben om vervolgens bemanningen te rekruteren in Singapore om die te stationeren in Bangkok, lijkt het duidelijk dat hier wat anders aan de hand is dan dat het puur een eerlijk bedrijf is wat op eerlijke concurrentie uit is.”

David Elliot van Ticketspy, een organisatie die de prijzen van tickets in de gaten houdt, vindt vooral dat de Noren het slim hebben aangepakt. "Het is een feest voor de consumenten, heb ik het gevoel. Vooral als ze over een paar jaar gaan vliegen."

Ierse vlag
Elliot denkt dat de vliegmaatschappij gebruik maakt van mazen in wetgeving. “Norwegian wil graag expanderen binnen Europa en wil niet alleen vliegen vanuit Noorwegen of Scandinavië naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Ik denk dat de maatschappij dat op termijn ook van plan is vanaf diverse andere Europese luchthavens. Dat kunnen ze niet vanuit Noorwegen, want het land behoort niet tot het Open Skies-verdrag tussen Europa en Amerika. Daarom hebben ze gekozen om als uitvalsbasis in eerste instantie Ierland te kiezen. Met de Ierse vlag op hun vliegtuigen kunnen ze dus zometeen vluchten gaan uitvoeren in alle landen binnen de EU die dat verdrag hebben met de VS."

Verhagen, van de vereniging van verkeesvliegers  maakt zich ook zorgen wie gaat controleren of alles veilig gebeurt, met een Noorse maatschappij met Ierse licentie, en Aziatisch personeel. Maar daar is Elliot niet bang voor. "Ze moeten zich gewoon houden aan de Europese richtlijnen en aan IATA-richtlijnen en richtlijnen die ook in Amerika gelden die misschien ook wat strenger zijn dan bij ons in Europa. Dus ik voorzie eigenlijk weinig problemen wat dat betreft."

EconomieLuchtvaartNorwegian Air
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Basisscholen en kinderopvang dicht tot 8 februari

Schiphol verwerkt nog 35.000 passagiers per dag

Duitse economie krimpt minder sterk dan verwacht

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play