BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Mobiliteit

'NS verantwoordelijk voor veiligheid Fyra'

  • Thijs Baas
dinsdag 30 juli 2013, 7:00 Update: dinsdag 30 juli 2013, 16:18
'NS verantwoordelijk voor veiligheid Fyra' | Viola Suto 'NS verantwoordelijk voor veiligheid Fyra' | Arriën Kruyt

Een vergunning van de Inspectie Leefomgeving en Transport zegt wel degelijk iets over het materieel. Dat zegt advocaat Viola Suto van Legalrail tegen BNR.

"Ik maak in mijn praktijk vaak mee dat ILT nog allerlei bezwaren ziet. Die had ze hier ook kunnen, of misschien wel móeten zien. Het veiligheidscertificaat is een certificaat dat de spoorwegonderneming krijgt. Dat heeft niets met het materieel te maken. Overigens wordt het veiligheidscertificaat wel degelijk door de inspectie afgegeven. We hebben het hier niet over de spoorwegonderneming die gecertificeerd wordt, maar over het materieel. En daar speelt ILT een rol in."

"Op basis van rapporten van de notified body is echt een heel goede indruk te krijgen van de stand van zaken van het materieel. En nogmaals: bij andere klanten maak ik echt mee dat de ILT ook zegt: 'nee, stuur dit materieel maar terug, want hier in Nederland komt het het spoor niet op. Ik vind dat de inspectie daar echt vaak te rigide is en bezwaren ziet die er niet zijn. ILT heeft dus die bevoegdheid en had die dus ook met betrekking tot het Fyra-materieel."

Veiligheid onbekend
De ILT wist niet of de Fyra wel veilig was toen die een vergunning verleende aan de NS, meldde het hoofd van de inspectie - inspecteur-generaal Jenny Thunnissen - vanochtend in het FD. Toch is volgens Thunnissen de vergunning volkomen terecht afgegeven en ligt de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de Fyra volledig bij de NS.

Arriën Kruyt, voorzitter van reizigersvereniging Rover, is verbijsterd. "Die inspectie is juist in het leven geroepen om dat soort dingen wel goed te doen en als mevrouw Thunnissen zegt 'ja wij kunnen het niet', zeg dan gewoon dat je het niet kán. Als je certificeert, dan mogen publiek en politiek ervan uitgaan dat wat je certificeert ook veilig is."

Papierwinkel
“De uitspraken van de inspecteur-generaal van de ILT komen overeen met eerdere opmerkingen van PvdA-staatssecretaris Mansveld. Beide beweren dat een vergunning van de ILT niets zegt over de veiligheid. Tegelijkertijd schrijft Mansveld vlak voor het reces nog duidelijk aan de Kamer dat de ILT toezicht houdt op de vervoersveilighei", reageert D66-kamerlid Stientje van Veldhoven.

"De ILT mocht dan echter weer niet in Italië bij de treinen komen om te inspecteren. Alles bij elkaar weinig vertrouwenwekkend. Ik vraag me echt af wat nou precies de waarde is van zo’n vergunning en of het niet een te hoog papierwinkelgehalte heeft. Dat zal wat D66 betreft ook een belangrijk onderdeel zijn van verder onderzoek door de parlementaire enquêtecommissie.”

Geen veiligheidscertificaat
Toch houdt Thunnissen voet bij stuk. Ze beweert met de vergunning geen veiligheidscertificaat af te geven; de V250 voldeed aan alle eisen die worden gesteld in Europese en nationale wet- en regelgeving, alle stappen waren gezet en daarom was er geen andere mogelijkheid dan een vergunning af te geven. De NS is volgens haar degene die moet controleren of de specifieke treinen veilig zijn of niet.

Zo blijft de schuldvraag in het midden liggen, al erkent Kruyt dat de NS in eerste instantie zelf verantwoordelijk is. "Maar dat neemt toch háár verantwoordelijkheid niet weg? Ik heb nog eens gekeken in het beleidsplan van ILT zelf, en dan zeggen ze: 'onze inspecteurs moeten hun werk goed doen, want het vertrouwen van de maatschappij hangt af van de kwaliteit van onze inspecteurs'. Nou, dat valt dan dus behoorlijk tegen."

Fyra ILTMobiliteitNSVeiligheid
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Hoe onderscheid je een aardbeving van een naschok?

Update | Meer fietsers omgekomen in het verkeer

Keren reizigers weer massaal terug in het OV?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De Noord-Ierse bom onder Brexit

Opinie | Steun is heroïne

#91 Perestrojkort: 'Moeder Rusland, breng Donbas naar huis'

Postma in Amerika: 'F**k Ted Cruz'

Europa update: Von der Leyen's nieuwe vaccinstrategie

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play