Mobiliteit21 jan '13 11:01

'Fyra staat mogelijk maanden stil'

Auteur: BNR Webredactie

Het duurt misschien nog maanden voordat de hogesnelheidstrein Fyra weer volop inzetbaar is. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur aan de Tweede Kamer maandag.

Mansveld schrijft dat het maanden kan duren voor de hogesnelheidstrein "weer volledig in commerciële dienst genomen wordt''. Ze eist van vervoerders NS Hispeed en NMBS dat zij voor het einde van deze maand met een alternatieve treindienst komen tussen Amsterdam en Brussel.

Die tijdelijke oplossing zal "moeten aansluiten bij de reizigersvraag en tevens op korte termijn uitvoerbaar en betrouwbaar zijn'', aldus Mansveld.

Spannende deadline
Volgens Rikus Spithorst, voorzitter van De Maatschappij voor Beter OV, zegt dat het spannend wordt om voor 1 februari een alternatieve dienst op te tuigen. Maar "onder druk wordt alles vloeibaar", zegt hij op BNR.

De kans dat het gaat lukken bestaat dus, maar wat Spithorst betreft is er een belangrijke voorwaarde. Een oplossing voor de internationale reiziger mag van hem niet ten koste gaan van de binnenlandse reiziger.

Niet pas 1 oktober weer rijden
Binnen tien dagen een oplossing optuigen, lijkt doortastend, maar het moet ook wel, benadrukt Spithorst. "Als de staatssecretaris zegt dat er binnen tien dagen een plan moet zijn, bedoelt ze daarmee natuurlijk niet binnen 10 dagen een plan en 1 oktober gaan we rijden. Iedere dag dat er geen serieuze verbinding met België wordt gereden, is gewoon een regelrechte schande. Dat vindt de staatssecretaris ook."

De top van de Belgische Spoorwegen overlegt maandag over de toekomst van de Fyra. De mogelijkheid bestaat dat ze de Fyra helemaal in de ban doen. Als het inderdaad zover komt, verwacht Spithorst dat er koppen gaan rollen. "Er komt een moment dat je als verantwoordelijke niet geloofwaardig bent en daarmee ook geen serieuze gesprekspartner voor wie dan ook."

Kritiek op aanbesteding
Er is veel kritiek op de aanbesteding met de Fyra, maar de NS kon de Italianen niet zomaar buitenspel zetten. Bovendien wist de NS niet van de leveringsproblemen die AnsaldoBreda had in Denemarken.

De NS kon weten dat AnsaldoBreda niet de meest geschikte partij was om de treinen te maken, zeggen ook bronnen rondom de aanbesteding tegen BNR. De spoorwegen hebben gekozen voor de goedkoopste, maar niet voor de beste, zeggen ze.

Gerelateerde artikelen