BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Mobiliteit

'Fyra staat mogelijk maanden stil'

  • BNR Webredactie
maandag 21 januari 2013, 11:01
Spithorst: Oplossing voor internationale reiziger mag niet ten koste gaan van binnenlandse reiziger

Het duurt misschien nog maanden voordat de hogesnelheidstrein Fyra weer volop inzetbaar is. Dat blijkt uit een brief van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur aan de Tweede Kamer maandag.

Mansveld schrijft dat het maanden kan duren voor de hogesnelheidstrein "weer volledig in commerciële dienst genomen wordt''. Ze eist van vervoerders NS Hispeed en NMBS dat zij voor het einde van deze maand met een alternatieve treindienst komen tussen Amsterdam en Brussel.

Die tijdelijke oplossing zal "moeten aansluiten bij de reizigersvraag en tevens op korte termijn uitvoerbaar en betrouwbaar zijn'', aldus Mansveld.

Spannende deadline
Volgens Rikus Spithorst, voorzitter van De Maatschappij voor Beter OV, zegt dat het spannend wordt om voor 1 februari een alternatieve dienst op te tuigen. Maar "onder druk wordt alles vloeibaar", zegt hij op BNR.

De kans dat het gaat lukken bestaat dus, maar wat Spithorst betreft is er een belangrijke voorwaarde. Een oplossing voor de internationale reiziger mag van hem niet ten koste gaan van de binnenlandse reiziger.

Niet pas 1 oktober weer rijden
Binnen tien dagen een oplossing optuigen, lijkt doortastend, maar het moet ook wel, benadrukt Spithorst. "Als de staatssecretaris zegt dat er binnen tien dagen een plan moet zijn, bedoelt ze daarmee natuurlijk niet binnen 10 dagen een plan en 1 oktober gaan we rijden. Iedere dag dat er geen serieuze verbinding met België wordt gereden, is gewoon een regelrechte schande. Dat vindt de staatssecretaris ook."

De top van de Belgische Spoorwegen overlegt maandag over de toekomst van de Fyra. De mogelijkheid bestaat dat ze de Fyra helemaal in de ban doen. Als het inderdaad zover komt, verwacht Spithorst dat er koppen gaan rollen. "Er komt een moment dat je als verantwoordelijke niet geloofwaardig bent en daarmee ook geen serieuze gesprekspartner voor wie dan ook."

Kritiek op aanbesteding
Er is veel kritiek op de aanbesteding met de Fyra, maar de NS kon de Italianen niet zomaar buitenspel zetten. Bovendien wist de NS niet van de leveringsproblemen die AnsaldoBreda had in Denemarken.

De NS kon weten dat AnsaldoBreda niet de meest geschikte partij was om de treinen te maken, zeggen ook bronnen rondom de aanbesteding tegen BNR. De spoorwegen hebben gekozen voor de goedkoopste, maar niet voor de beste, zeggen ze.

Fyra MansveldNSTraffic
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

NS: Britse activiteiten heroverwegen na coronacrisis

Marjan Rintel (NS)

Marjan Rintel (NS) over het leeggelopen van reserves en lege treinen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Hufterig

Emilie Gordenker (Van Gogh) runt museum in crisistijd

Hoe we bewegend geluid kunnen volgen

Opinie | Cijfers die maar weinig zeggen

Doorwerken na je pensioen

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play