Mobiliteit19 jan '13 13:49Aangepast op 20 jan '13 14:09

NS wil geen Fyra's meer

Auteur: BNR Webredactie

Het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda heeft zaterdag Nederland en België excuses aangeboden voor de problemen met de Fyra-trein. Het bedrijf belooft zijn uiterste best te doen om de 'onverwachte' problemen met de hogesnelheidstrein op te lossen.

Dat blijkt uit een verklaring die vicepresident Alessio de Sio, verantwoordelijk voor de externe communicatie van het bedrijf, zaterdag heeft gepubliceerd. Het bedrijf heeft een team van 40 personen samengesteld die In Italië en Nederland een diepgaand onderzoek gaan instellen om tot een oplossing van alle problemen te komen, 'in de nauwste samenwerking' met de technici van de NS.

IJsblokken
AnsaldoBreda benadrukt dat de schade die de treinen leden door ijsblokken nooit de veiligheid van de treinen en de passagiers in gevaar heeft gebracht.

De hogesnelheidstrein V250 heeft alle testen ondergaan, waaronder een proef in een klimaatkamer in het internationaal erkende Arsenal Institute in Wenen. Ook op een circuit in Tsjechië zijn proeven gedaan. Nergens zijn de in Nederland en België opgedoken problemen gemeld.

Geen nieuwe treinen
Eerder deze zaterdag werd bekend dat de NS en het Belgische spoorbedrijf NMBS voorlopig stoppen met de afname van nieuwe Fyra-treinen. Ook heeft de NS laten weten dat het de fabrikant van de Fyra aansprakelijk gaat stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein. DeSiogaat daar niet op in.

Vertraging en uitval
De Fyra, een verbinding tussen Amsterdam en Brussel, kampt sinds de start begin december met vertragingen en uitval. Gisteren bereikten de problemen een hoogtepunt. De Belgen verboden het rijden met de trein op hun spoornet nadat daar een deel van het plaatwerk van een Fyra werd gevonden. Dat was onder een trein uit gevallen na sneeuw en vorst.

De NS heeft 16 Fyra's bij de fabrikant AnsaldoBreda besteld, waarvan er 9 zijn geleverd. De Belgen hebben er drie besteld, waarvan er nog niet een is geleverd. Ze kosten ongeveer 20 miljoen euro per stuk. "Wij willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening richting Brussel. De opstartproblemen in combinatie met het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken, tonen aan dat Fyra-V250 op het ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant van Fyra hebben afgesproken'', aldus NS-topman Bert Meerstadt in een schriftelijke verklaring.

Alternatieven
Een 'onafhankelijke partij' gaat kijken naar de betrouwbaarheid van de treinen voordat de Fyra weer gaat rijden, aldus de NS. "Alle technische storingen aan de trein en achterliggende oorzaken moeten eerst worden opgelost.''

Maandag vindt er overleg plaats tussen de NS en de Belgen over een directe intercityverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen. "Het vinden van alternatieve reisopties tussen Nederland en België heeft voor NS nu de hoogste prioriteit.''

Gerelateerde artikelen