Mobiliteit4 jun '13 13:07Aangepast op 4 jun '13 16:00

Kamer houdt parlementaire enquête naar Fyra

Auteur: Pieter van den Akker

De Tweede Kamer gaat een parlementaire enquête houden naar de problemen met hogesnelheidstrein Fyra. D66 en CDA wilden dit al langer, maar dinsdag schaarden ook PvdA en VVD zich achter dit voorstel. Het onderzoek moet voor de zomer al van start gaan.

Deze meerderheid wil weten hoe het zover heeft kunnen komen dat treinen met zoveel technische problemen zijn aangeschaft. "Een parlementaire enquête is het zwaarste instrument dat de Tweede Kamer heeft. Maar dat is hier op zijn plaats'', aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven.

Onduidelijkheid
PvdA-Kamerlid Duco Hoogland reageert voor de microfoon van verslaggever Hans Verbeek: "Er is heel veel gebeurd de afgelopen dagen. Dit dossier loopt natuurlijk al een jaar of tien, langer nog zelfs. Omdat er zoveel gebeurd is, vinden wij dat de vragen die nog open staan beantwoord moeten worden. Daarom stemmen wij nu in met een parlementaire enquête.”

VVD-Kamerlid Betty de Boer noemt de enquête gerechtvaardigd. "Dat het nu fout gaat met de Fyra is terug te voeren op besluiten uit het verleden. Er is veel onduidelijkheid.''

Snel van start
Nu een meerderheid een enquête wil, moet deze ook snel beginnen vindt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. "Dit proces moet snel van start. Niemand zit te wachten op een jarenlang onderzoek. Zeker de reiziger niet.''

Jeroen Koot van het Financieele Dagblad heeft uitgerekend wat de Fyra per reiziger heeft gekost. "We hebben gekeken naar de aanschafprijs van de treinen, negen stuks. Daar heeft de NS 100 miljoen euro voor betaald. Uiteindelijk zijn er in de veertig dagen dat de treinen reden ongeveer 139 duizend mensen vervoerd. Dat is ongeveer 700 euro per persoon, terwijl een treinkaartje ongeveer 54 euro was voor een enkeltje."

De NS houdt vol dat het bedrag van 100 miljoen euro kan worden teruggevorderd van de fabrikant, zegt Koot. "Want de treinen zijn niet goed, maar er zit garantie op, dus 'we' kunnen het terugvragen."

Alternatief
Reizigersorganisaties ROVER en Maatschappij voor Beter OV eisen dat zo snel mogelijk een nieuwe exploitant wordt gevonden voor de hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel.

Veolia Transport Nederland is 'zeer geïnteresseerd' om opnieuw mee te dingen naar de concessie voor deze hogesnelheidslijn. Dat zegt topman Manu Lageirse van Veolia in een reactie op de opening die staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer heeft geboden. Intrekking van de concessie van de NS behoort volgens haar tot de mogelijkheden.

"We hopen dat dat ook serieus gemeend is'', zegt Lageirse daarop. "We hebben tien jaar op de reservebank gezeten.'' Veolia verloor destijds de aanbesteding van de NS en eindigde als tweede.

Gerelateerde artikelen