Mobiliteit6 jun '13 19:00Aangepast op 6 jun '13 20:32

Nederland en België gaan praten over Fyra

Auteur: BNR Webredactie

Staatssecretaris Wilma Mansveld en de Belgische verantwoordelijke minister Jean-Pascal Labille spreken maandag over het Fyra-dossier, zegt Labille. Intussen bereidt de NS de juridische afwikkeling van de zaak voor.

Waarover het gesprek tussen de Belgische en Nederlandse bewindslieden precies zal gaan, is nog niet bekend. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu wilde niet op het door Labille aangekondigde gesprek ingaan.

Zowel de Belgische spoorvervoerder NMBS als de NS wil af van de Fyra-treinen van AnsaldoBreda, omdat ze talloze mankementen vertonen. De NS heeft juridische experts opdracht gegeven om de afwikkeling van de kwestie rond de Fyra voor te bereiden.

AnsaldoBreda
Topman Maurizio Manfellotto van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda zei donderdag dat technische mankementen aan de trein zijn ontstaan doordat NS het dagelijks onderhoud niet goed heeft uitgevoerd. Ook wil het een schadeclaim indienen bij de Belgische spoorwegen. Die lieten vorige week weten niet verder te willen met de Fyra.

'Bouwer Fyra moet bal niet terugkaatsen'
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS pikt het niet dat AnsaldoBreda de schuld van mankementen aan de Fyratrein V250 bij de gebruikers legt.

NMBS-woordvoerder Bart Crols liet weten dat het "een brug te ver gaat'' om de schuld bij de klant te leggen. Volgens Crols werden de Fyratreinstellen dagelijks en op een normale manier onderhouden. "Die grote beschadigingen aan de onderkant, dat komt er niet door gebrek aan onderhoud. Dat zijn structurele problemen."

Volgens hem is er ook niets van waar dat de NMBS en de NS niet goed zouden samenwerken. De Belgische en Nederlandse spoorwegmaatschappijen werken al langer goed samen, stelt hij.

"Tot nader order zijn wij geen treinbouwer", aldus de NMBS-woordvoerder. "De Italiaanse fabrikant was destijds bereid een trein te leveren volgens de gevraagde specificaties, je ziet nu het resultaat."

Besluit moet nog genomen worden
Nederland moet nog een besluit nemen over de Fyra. "Er ligt een voorgenomen besluit om te stoppen'', aldus de zegsman. De staatssecretaris zou daar snel, mogelijk al vrijdag, op reageren. "Het commercieel inzetbaar maken én houden van de treinen zou gekeken naar tijd, geld en middelen erg moeizaam worden.'' Volgens hem beschikt NS op dit moment over negen Fyratreinen en bij elke trein moet het onderhoud op een andere manier plaatsvinden. "Ze hebben elk een eigen specifiek onderhoudsboekje''.

Verbod testritten met Fyra verlengd
De komende tijd worden er in ieder geval geen testritten uitgevoerd met de Fyra. Er gold al een verbod tot donderdag. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakte in een brief aan de Maatschappij Voor Beter OV bekend dat het verbod nu is verlengd. Tot nader order zijn er geen testritten of andere ritten, zo staat in de brief.

De Maatschappij Voor Beter OV had de ILT een brief gestuurd met het verzoek om een rijverbod voor de Fyra, omdat die 'ook bij testritten levensgevaarlijk kan zijn''.

Schadeclaim
AnsaldoBreda zei eerder al een schadeclaim in te willen dienen bij de Belgische spoorwegen. Die lieten vorige week weten niet verder te willen met de Fyra.

Gerelateerde artikelen