Mobiliteit5 nov '13 08:00Aangepast op 5 nov '13 08:59

We missen steeds vaker het vliegtuig bij het overstappen

Auteur: BNR Webredactie

Het vliegverkeer binnen Europa heeft minder last van vertragingen, maar het gaat wel vaker mis bij het overstappen van de ene op de andere vlucht. Dat blijkt uit cijfers van EUclaim over het afgelopen half jaar. 

Hendrik Noorderhaven is directeur van EUclaim, de organisatie die opkomt voor de rechten van passagiers die meer dan drie uur vertraagd zijn. Hij antwoordt op BNR op de vraag hoe het komt dat overstappen voor meer problemen zorgt: "Doordat de draaitijden (tijd die je hebt voor overstappen en doorvliegen) steeds korter worden, gaat het ook vaker mis."

Prijsvechters doen het vergeleken met de grote 'traditionele' maatschappijen een stuk beter, beaamt Noorderhaven. "Zeer zeker."

Specialisten
Hoe dat te verklaren is? "Om te beginnen zijn het specialisten. Zij hebben in principe geen overstappers. Ryanair en Easyjet beginnen 's morgens in plaats A, gaan naar B en als het handig is, gaan ze daarna naar C om weer eens naar A terug te gaan. KLM of Lufthansa moet altijd terug naar de plek waar ze vandaan komen. Alle grote vliegtuigen staan in Amsterdam en hebben niet de flexibiliteit om rondjes te draaien. Bovendien zijn ze er gewoon niet goed in."

Gerelateerde artikelen