Mobiliteit29 mei '13 06:30Aangepast op 29 mei '13 10:56

Gaat er weer gevlogen worden op Twente Airport?

Auteur: Thijs Baas

De overheid gaat bijna 10 miljoen euro investeren in Enschede Airport Twente. Bijna de helft hiervan is voor de aanloopkosten van de exploitatie van het vliegveld, terwijl nog helemaal niet duidelijk is of er ook daadwerkelijk op Twente gevlogen gaat worden.

Dat blijkt allemaal uit een brief aan de Kamer van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Hoe zat het ook alweer met vliegen op Twente? 

Jarenlang was Enschede Airport Twente dé uitvalsbasis voor Nederlandse F16's, maar precies tien jaar geleden viel het doek. Henk Kamp was toen minister van Defensie en hij moest flink bezuinigen. Enschede was niet belangrijk genoeg. De straaljagers werden deels verkocht en deels overgeplaatst naar Leeuwarden en Volkel. Na bijna 70 jaar kwam er een eind aan de militaire aanwezigheid op het vliegveld.

In de jaren daarna probeerden de gemeente Enschede en de provincie Overijssel een nieuwe uitbater te vinden voor het vliegveld, maar het wilde maar niet vlotten. In december maakte de organisatie Area Development Twente bekend dat geen enkele partij gereageerd had op de openbare aanbesteding.

Serieuze plannen
Inmiddels is er wel een partij met serieuze plannen om het vliegveld nieuw leven in te blazen, voor de burgerluchtvaart. Henk Kamp wil als minister het vliegveld weer openen dat hij zelf tien jaar geleden sloot. De cirkel is dus rond, al moet de overheid wel diep in de buidel tasten. Hoe dan ook: er zal weer gevlogen worden op Enschede. En maatschappijen als Arke Fly en Transavia hebben al interesse getoond.

Enschede Airport Twente wordt vanaf 2016 een vliegveld voor burgerluchtvaart. Dinsdag tekenden de belangrijkste betrokken partijen daarvoor een overeenkomst.

Investering niet rendabel
Een mooie opsteker voor Twente zou je zeggen, maar daar is niet iedereen het mee eens. Luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de Universiteit Twente denkt dat het vliegveld in Twente nooit rendabel wordt. "Ik denk dat er geen goede zakelijke redenen zijn om weer te gaan vliegen. Er zijn verschillende onderzoeken geweest die aantonen dat er waarschijnlijk niet genoeg vluchten naar Twente zullen komen om het vliegveld rendabel te maken."

Volgens Heerkens zullen er vooral vakantievluchten gaan vertrekken en die hebben weinig nut voor het regionale bedrijfsleven. "Het is mooi dat er 800 arbeidsplaatsen op het vliegveld bijkomen, maar het kost veel geld om die te creëren. Dat geld kun je beter anders besteden." Ook de nabijheid van het Duitse vliegveld Münster-Osnabrück zou nadelig zijn, vanwege versplintering van het vliegverkeer in de regio. "Het is mij niet duidelijk waarom de minsiter hier zoveel geld in stopt. De investering gaat geen rendement opleveren."

Investering wél rendabel
Leo van der Ree, directeur van Area Development Twente (de organisatie die de aanbesteding van de luchthaven organiseerde) is het niet eens met Heerkens. "Wij hebben in Overijssel altijd gezegd dat we eerst en vooral werkgelegenheid willen creëren. Een vliegveld was daar de beste oplossing voor."

Het is ook zeker een haalbare kaart, vindt van der Ree. "Er zijn, naast het ene onderzoek dat Heerkens noemt, meerdere andere onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat er voldoende potentie is om een rendabel vliegveld te gaan ontwikkelen. Ook komen er in onze berekening meer nieuwe arbeidsplaatsen naar voren."

Versterking werkgelegenheid
Burgemeester Peter den Oudsten van Enschede is ook positief en noemde het een belangrijke ontwikkeling voor de economie in Twente. Op termijn leveren de luchthaven en het bijbehorende bedrijventerrein volgens de berekeningen tussen de 1000 en 2500 banen op. Investeerder Reggeborgh en luchthavenexploitant Aviagroep voldoen volgens gebiedsontwikkelaar ADT aan de eisen voor de exploitatie van het vliegveld.

In ADT werken de provincie Overijssel en de gemeente Enschede samen. De gemeenteraad van Enschede en Provinciale Staten van Overijssel moeten nog wel groen licht geven voor het akkoord. Van Enschede en Overijssel wordt gevraagd elk 1,25 miljoen euro bij te dragen, 'voor versterking van de werkgelegenheid'.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen