BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

Topambtenaar wil monopolie NS breken

  • Anne-Greet Haars
vrijdag 11 januari 2013, 12:42
Topambtenaar Chris Buijink: "Als je de beheerder van de infrastructuur met de grootste vervoerder op het spoor samenvoegt, dan krijg je een nog grotere monopolist."

De monopolie-positie van de NS brengt de Nederlandse economie schade toe. Dat stelt Chris Buijink, hoogste ambtenaar van het Ministerie van Economische Zaken in zijn jaarlijkse nieuwjaarsartikel in economenblad ESB.

De NS kan beter aan de economie bijdragen als de NS de juiste prikkels krijgt om die betere prestatie te leveren, zegt Chris Buijink, secretaris-generaal van het Ministerie van Economische Zaken. "Dan krijgen we een betere kwaliteit voor minder middelen."

Concurrentie
Buijink legt uit: "We hebben de laatste jaren goede ervaringen gehad met de aanbesteding van regionaal busvervoer in sommige delen van het land. Wanneer je bijvoorbeeld in een grotere samenhangende regio in het land zou zeggen: wie doet hier het spoorvervoer, de NS of anderen, dan geef je de NS een prikkel om een zo goed mogelijke prestatie te leveren."

"In grotere regio's zou je met concurrentie rond het spoor nog betere resultaten kunnen boeken, als je kijkt naar de evaluatie die we de afgelopen jaren op dat punt op kleinere schaal hebben gedaan."

ProRail en NS
De Eerste Kamer heeft onlangs geadviseerd om te overwegen ProRail en de NS weer samen te voegen. Buijink vindt geen goed plan. "Als je de beheerder van de infrastructuur met de grootste vervoerder op het spoor samenvoegt, dan krijg je een nog grotere monopolist. Ik denk dat er slimmere manieren zijn om de samenwerking tussen ProRail en de NS te verbeteren."

Subsidies
Eén van de manieren is om de subsidie niet voornamelijk naar ProRail te sturen, maar naar de vervoerders zelf. "Nu gaat het geld voor de kosten van de rails van het ministerie naar ProRail en de NS en andere vervoerders rijden eroverheen. Wat je zou moeten hebben is dat die vervoerders de diensten die ze willen afnemen zelf aan ProRail betalen. Dat richt ProRail meer op de wensen en verlangens van de gebruikers."

Markt vs. overheid
In Buijink's artikel staat dat hij geen keuze wilt maken tussen de markt of overheid. "Je moet daar gewoon een slimme mix van hebben", zegt Buijink. "Wanneer we de publieke diensten die enorm belangrijk zijn voor de economie - zoals wonen, zorg, onderwijs en vervoer - met publieke middelen willen financieren, dan is het de verantwoordelijkheid van de politiek om helder te definiëren welke taken ze dan geleverd willen hebben en hoe ze daar verantwoording via meetbare prestaties over willen afgelegd hebben. Tegelijkertijd moeten we gebruiken maken van de mogelijkheden die marktprikkels bieden om het zo doelmatig mogelijk te maken.”

monopolieNSProRailTraffic
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Meer geld nodig voor spoorambities'

NS schrapt enkele treinen door personeelstekort

'Verleg de focus van nationaal treinverkeer naar internationale verbindingen'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zaterdag, dag 87

Lucht- en raketverdediging cruciaal bij handhaven artikel 5 van de NAVO

De terugblik op 2 jaar Coronapandemie van Diederik Gommers. Deel 1

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden