Mobiliteit11 nov '13 14:15

Aanpak autolawaai kan veel goedkoper

Auteur: Harmen Simon Teunis

De aanpak van autolawaai kan veel goedkoper. Er wordt nu veel geïnvesteerd in geluidsschermen, stillere wegen en andere maatregelen. Maar het is veel effectiever om te investeren in stillere auto's. Daarvoor pleit Royal Haskoning DHV.

Dat autolawaai aangepakt moet worden, is duidelijk. Want in Nederland zijn er veel mensen die last hebben van overlast door verkeerslawaai. "We drukken het uit in hinder en ernstige hinder. Ongeveer 800.000 mensen zijn gehinderd door verkeerslawaai. 400.000 zelfs ernstig gehinderd. Daarbij bestaat een serieus risico op gezondheidsschade, zoals hartaanvallen en een hogere bloeddruk", zegt Paul de Vos, adviseur bij het advies- en ingenieursbureau.

Maar ook de autobezitter heeft baat bij stillere auto's. "De autogebruik levert het op dat hij ook in de auto een aangenamer klimaat heeft. Heel vaak is het zo dat wanneer het buiten wat stiller is het ook binnen in de auto aangenamer toeven is en dat men dus beter muziek kan luisteren en ontspannen kan rijden."

20 euro per persoon
Het stiller maken van auto's kost de industrie volgens TNO ongeveer 7 miljard euro. En ook de consument moet wel iets meer betalen voor een stillere auto. "“Dat heeft TNO ook becijferd. Als je het op alle autokopers omslaat, kom je ongeveer op 20 euro per persoon. Dat is een te overzien bedrag."

Maar in de huidige situatie betaalt de belastingbetaler ook aan geluidsschermen en gezondheidskosten. Een aanzienlijk hoger bedrag per burger dan de kosten voor een stillere auto per burger, zegt De Vos. "Dan zit je zo rond de 400 euro per belastingbetaler in Europa. Dus het is niet eens zo dat alleen de autobezitter meebetaalt, maar iedereen betaalt er aan mee. Het is een factor 20 duurder."

Grote terughoudendheid
Ondertussen is het wachten op de Europese Commissie, want zij moeten het verplicht stellen van stillere auto's organiseren. "De Europese Commissie stelt eisen aan het geluid wat auto’s mogen produceren, omdat men niet wil dat individuele landen dat afzonderlijk zouden doen. Want dan zouden er handelsbeperkingen ontstaan. De commissie is er erg traag mee. Het moet afgestemd worden tussen Europees Parlement, de Raad en de Commissie. En eigenlijk zie je een grote terughoudendheid om daar in te grijpen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen