BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Aanpak autolawaai kan veel goedkoper

  • Harmen Simon Teunis
maandag 11 november 2013, 14:15
De Vos: "Als je het op alle autokopers omslaat, kom je ongeveer op 20 euro per persoon. Dat is een te overzien bedrag."

De aanpak van autolawaai kan veel goedkoper. Er wordt nu veel geïnvesteerd in geluidsschermen, stillere wegen en andere maatregelen. Maar het is veel effectiever om te investeren in stillere auto's. Daarvoor pleit Royal Haskoning DHV.

Dat autolawaai aangepakt moet worden, is duidelijk. Want in Nederland zijn er veel mensen die last hebben van overlast door verkeerslawaai. "We drukken het uit in hinder en ernstige hinder. Ongeveer 800.000 mensen zijn gehinderd door verkeerslawaai. 400.000 zelfs ernstig gehinderd. Daarbij bestaat een serieus risico op gezondheidsschade, zoals hartaanvallen en een hogere bloeddruk", zegt Paul de Vos, adviseur bij het advies- en ingenieursbureau.

Maar ook de autobezitter heeft baat bij stillere auto's. "De autogebruik levert het op dat hij ook in de auto een aangenamer klimaat heeft. Heel vaak is het zo dat wanneer het buiten wat stiller is het ook binnen in de auto aangenamer toeven is en dat men dus beter muziek kan luisteren en ontspannen kan rijden."

20 euro per persoon
Het stiller maken van auto's kost de industrie volgens TNO ongeveer 7 miljard euro. En ook de consument moet wel iets meer betalen voor een stillere auto. "“Dat heeft TNO ook becijferd. Als je het op alle autokopers omslaat, kom je ongeveer op 20 euro per persoon. Dat is een te overzien bedrag."

Maar in de huidige situatie betaalt de belastingbetaler ook aan geluidsschermen en gezondheidskosten. Een aanzienlijk hoger bedrag per burger dan de kosten voor een stillere auto per burger, zegt De Vos. "Dan zit je zo rond de 400 euro per belastingbetaler in Europa. Dus het is niet eens zo dat alleen de autobezitter meebetaalt, maar iedereen betaalt er aan mee. Het is een factor 20 duurder."

Grote terughoudendheid
Ondertussen is het wachten op de Europese Commissie, want zij moeten het verplicht stellen van stillere auto's organiseren. "De Europese Commissie stelt eisen aan het geluid wat auto’s mogen produceren, omdat men niet wil dat individuele landen dat afzonderlijk zouden doen. Want dan zouden er handelsbeperkingen ontstaan. De commissie is er erg traag mee. Het moet afgestemd worden tussen Europees Parlement, de Raad en de Commissie. En eigenlijk zie je een grote terughoudendheid om daar in te grijpen."

geluidsoverlastMobiliteit
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Veel meer investeringen in mobiliteit nodig'

S4E170: Als je te vroeg tankt, tank je altijd te vaak

Update | Onderzoek naar transparantie laadtarieven

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play