Mobiliteit22 jan '13 19:45Aangepast op 22 jan '13 20:38

Producent Fyra: problemen snel voorbij

Auteur: Fleur de Bruijn

Fyra-producent AnsaldoBreda erkent dat de treinen een probleem hebben met sneeuw en ijs. Maar die problemen zijn snel voorbij.

“We zitten met 45 technici op de zaak. En onze eerste analyse is dat de problemen eenvoudig zijn op te lossen. De problemen zijn ontstaan door een abnormale grote hoeveelheid sneeuw, waardoor het plaatwerk onderaan de trein is losgeraakt. We hebben het al opgelost. En we zijn het nu aan het testen. Over een paar dagen zijn de treinen weer inzetbaar”, dit legt directeur Giuseppe Marino van de Italiaanse treinenbouwer uit aan het Financieele Dagblad.

Winterbestendig
De Fyra kampt sinds de start begin december met vertragingen en uitval. Maar het winterweer maakte de situatie echt fnuikend. Na het invallen van de winter bleek dat de nieuwe Fyratreinen niet winterbestendig zijn. De Nederlandse Spoorwegen lieten vrijdag weten dat op het spoor een deel van plaatwerk van een Fyra is gevonden. Daarop besloot de Belgische spoorwegen dat de Fyra voorlopig niet meer mag rijden op de Belgische spoorlijn.

Kotsbeu
En de Belgen gingen zelfs nog een stap verder: het Belgische spoorbedrijf NMBS liet weten voorlopig geen Fyra-treinen meer af te nemen. De topman van de NMBS is het naar eigen zeggen 'kotsbeu'. Hij wil al het geld van drie treinen die nog in bestelling zijn terug.

De NMBS kregen bijval van de Nederlandse Spoorwegen. De NS lieten ook weten de fabrikant van de Fyra aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein.

Einde Fyra
En om de boodschap kracht bij te zetten, maakte het Belgische spoorwegbedrijf gisteren bekend dat als de Fyra niet binnen drie maanden weer operationeel is, de NMBS het contract met fabrikant AnsaldoBreda ontbinden en is het dus 'einde Fyra'. Komend weekend zal de NMBS al een non-stop verbinding in dienst nemen tussen Antwerpen en Roosendaal.

NS op het matje
Maar terwijl de spoorwegbedrijven naar de producent wijzen, maakt staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur duidelijk dat ze ook niet tevreden is met de Nederlandse Spoorwegen. Dinsdag liet ze de topman van de NS, Bert Meerstadt, naar het ministerie komen om te praten over de problemen met de Fyra.

Mansveld verwacht dat er acht keer per dag een intercity gaat rijden op het traject van Amsterdam naar Brussel. Aanstaande vrijdag gaat Mansveld informeren over een oplossing.

Gerelateerde artikelen