Mobiliteit25 nov '13 12:18Aangepast op 25 nov '13 18:01

Schultz verlaagt tol verlengde A15

Auteur: BNR Webredactie

Een bijdrage van het bedrijfsleven aan de aanleg en onderhoud van het Nederlandse wegennet zou zeer welkom zijn. Dat zegt Conny Bieze, VVD-gedeputeerde in de provincie Gelderland, op BNR. "Het is nog niet echt uitgeprobeerd, maar het biedt misschien wel kansen."

"We weten bijvoorbeeld dat Ikea plaatselijk meebetaalt aan infrastructuur. Er zijn wel voorbeelden, maar 300 miljoen is niet niks. Dan moet je wel een gezamenlijk initiatief hebben van grote ondernemers, die er een belang bij hebben. Die belangen heb je wel, maar die belangen heb je met name in de haven van Rotterdam, met alle grote vervoersbewegingen die van daar naar Duitsland en verder gaan. Dan moet je organiseren dat die met elkaar wat af gaan spreken."

De komende 25 jaar zullen automobilisten via tolheffing moeten meebetalen aan de doortrekking van de A15. Wel besloot minister Melanie Schultz van Infrastructuur dat het toltarief op de verlengde A15 omlaag kan. Een meerderheid van de Tweede Kamer, waaronder regeringspartij PvdA, wilde minder tol op de nog aan te leggen weg. Dat gaat de schatkist wel 12 miljoen kosten, en de minister moet nog maar kijken waar ze dat vandaan gaat halen, zegt politiek verslaggever Hans Verbeek.

Leefklimaat
"Als regio betalen we al een heleboel mee, omdat ons onderliggende wegennet wordt ontlast van het verkeer en het goed is voor de Gelderse economie en het leefklimaat in met name Arnhem iets beter wordt", zegt Bieze, die overigens goed kan leven met het vandaag vastgestelde compromis. "We hebben afgesproken dat een deel van de verlenging van de A15 door middel van tol gefinancierd zou worden en daar houden wij ons aan. We hadden stille hoop dat ze het helemaal weg zou halen."

De Kamer vergaderde met de minister over drie voorgenomen toltrajecten. Een van de drie, die bij Rotterdam, viel af, meldt Verbeek. Het bezwaar tegen de tolheffing op de verlengde A15 was dat er in Gelderland aanzienlijk meer tol zou moeten worden betaald dan bij de Blankenburgtunnel. Schultz: "Ik ben bereid om, gezien het feit dat Gelderland veel doet om mee te financieren, te kijken of het mogelijk is om het tarief zo aan te passen dat het vergelijkbaar is met het Blankenburgtarief."

Eigen modellen
Naar aanleiding van het onderzoek willen partijen een nieuwe scan van eerdere infrastructuurprojecten, maar Schultz zegt dat ze daar niets mee kan. Ze gaat liever uit van haar eigen modellen, meldt Verbeek. "Wat wij doen is het actualiseren van de gegevens en die valideren. En als er nieuwe scenario's komen, zal ik die op een zo objectief mogelijke manier verwerken."

Schultz bepaalde eerder dat personenauto's op de verlengde A15 1,62 euro moeten gaan betalen om de weg te gebruiken. Vrachtwagens moeten daar 7,54 euro neertellen. Die tarieven worden nu respectievelijk 1,18 euro en 7,11 euro. De aanpassing kost de minister 12 miljoen euro. Ze gaat daar nog een dekking voor zoeken.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen