BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

'130 kilometer per uur leidt niet tot onduidelijkheid'

  • Harmen Simon Teunis
maandag 29 juli 2013, 14:18 Update: maandag 29 juli 2013, 16:44
Schut: "Het gaat er volgens mij om hoeveel boetes er zijn uitgedeeld op de wegen waar je 100 of 120 mag rijden."

De nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur leidt niet tot onduidelijkheid of tot meer boetes. Dat schrijft staatssecretaris Fred Teeven in een antwoord op Kamervragen die zijn ingediend door de SP.

Ondanks dat automobilisten op snelwegen verkeersborden tegen kunnen komen die verschillende maximumsnelheden voorschrijven en het feit dat de deze snelheid per moment op de dag verschilt, is het volgens Teeven dus niet onoverzichtelijk. Als bewijs voert Teeven het gegeven aan dat er minder boetes uitgeschreven worden.

Volgens Meindert Schut, presentator van de BNR Nationale Autoshow ligt het er heel erg aan hoe je het uitlegt. "De Kamervraag die de SP stelt luidt: 'Klopt de constatering dat met name op 130 kilometerwegen de stijging van de beboete voertuigen fors is toegenomen?'"

Onhandige vraag
En die vraag is volgens Schut misschien niet zo heel handig geformuleerd. "Het is nogal wiedes dat dit niet is gebeurd en dat het is gedaald. Want dat is de maximumsnelheid. Je mocht op die wegen opeens harder rijden. Dat het onduidelijk is, is nogal duidelijk. Op de A2 moet je om de haverklap je snelheid aanpassen." Een interessantere vraag zou volgens hem zijn of het aantal boetes is toegenomen op de wagen waar je 100 of 120 mag rijden.

Om te illustreren dat de huidige maximumsnelheid onduidelijk is, noemt Schut een vraag die VVD-Kamerlid Ton Elias stelde. "Hij is verantwoordelijk voor verkeer in de Kamer voor de VVD. Hij vroeg aan Verkeer en Waterstaat een filmpje op de website te zetten om duidelijkheid te geven over die snelheden op de Nederlandse snelwegen, omdat hij zoveel vragen krijgt van weggebruikers over die onduidelijkheid. Ik vraag me af of er niet een beetje gegoocheld wordt met cijfers. Dat de boetes op wegen waar je 130 mag, gedaald zijn, wil nog niet zeggen dat het duidelijk is voor de weggebruiker."

Vorig jaar gaf autoverhuurbedrijf Hertz bij BNR te kennen dat zij zij in de eerste periode dat de trajectcontrole ingevoerd werd, extra mensen moesten inhuren om al die boetes te verwerken. `Ze kregen twee keer zoveel boetes binnen als in de periode van voor die trajectcontrole en voordat die 130 kilometer per uur werd ingevoerd. Dat had te maken met onduidelijkheid op de A2.`

Gewenning
Maar Schut denkt dat ook gewenning er wel iets mee te maken heeft. "In het begin zul je ongetwijfeld een stijging hebben gezien van boetes, omdat mensen niet begrijpen hoe hard ze waar mogen rijden. Mensen zullen daar gewend aan zijn geraakt. Ik merk zelf ook dat ik sneller die borden kan scannen."

Meer borden is in ieder geval niet de oplossing, zegt Schut. "Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt; hoe meer borden, hoe onveiliger het wordt op de Nederlandse wegen. Dus alsjeblieft: minder borden. Ik van de Nationale Autoshow zeg natuurlijk gewoon: overal 130. Dat maakt het duidelijk. En het mooie is dat je dan ziet dat alle boetes zullen dalen. Want Teeven heeft de cijfers over de wegen waarop je 130 kilometer per uur mag. En daar dalen de boetes.”

130Traffic
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update maandag, dag 89

Honden en grote gezinnen beter voor de darmen

Geen regels voor juicekanelen nodig

Wat heb je aan een vastgoednetwerk?

Sjaak Wijma (Zorginstituut Nederland) over de grenzen van de zorg

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden