BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

'130 kilometer per uur leidt niet tot onduidelijkheid'

  • Harmen Simon Teunis
maandag 29 juli 2013, 14:18 Update: maandag 29 juli 2013, 16:44
Schut: "Het gaat er volgens mij om hoeveel boetes er zijn uitgedeeld op de wegen waar je 100 of 120 mag rijden."

De nieuwe maximumsnelheid van 130 kilometer per uur leidt niet tot onduidelijkheid of tot meer boetes. Dat schrijft staatssecretaris Fred Teeven in een antwoord op Kamervragen die zijn ingediend door de SP.

Ondanks dat automobilisten op snelwegen verkeersborden tegen kunnen komen die verschillende maximumsnelheden voorschrijven en het feit dat de deze snelheid per moment op de dag verschilt, is het volgens Teeven dus niet onoverzichtelijk. Als bewijs voert Teeven het gegeven aan dat er minder boetes uitgeschreven worden.

Volgens Meindert Schut, presentator van de BNR Nationale Autoshow ligt het er heel erg aan hoe je het uitlegt. "De Kamervraag die de SP stelt luidt: 'Klopt de constatering dat met name op 130 kilometerwegen de stijging van de beboete voertuigen fors is toegenomen?'"

Onhandige vraag
En die vraag is volgens Schut misschien niet zo heel handig geformuleerd. "Het is nogal wiedes dat dit niet is gebeurd en dat het is gedaald. Want dat is de maximumsnelheid. Je mocht op die wegen opeens harder rijden. Dat het onduidelijk is, is nogal duidelijk. Op de A2 moet je om de haverklap je snelheid aanpassen." Een interessantere vraag zou volgens hem zijn of het aantal boetes is toegenomen op de wagen waar je 100 of 120 mag rijden.

Om te illustreren dat de huidige maximumsnelheid onduidelijk is, noemt Schut een vraag die VVD-Kamerlid Ton Elias stelde. "Hij is verantwoordelijk voor verkeer in de Kamer voor de VVD. Hij vroeg aan Verkeer en Waterstaat een filmpje op de website te zetten om duidelijkheid te geven over die snelheden op de Nederlandse snelwegen, omdat hij zoveel vragen krijgt van weggebruikers over die onduidelijkheid. Ik vraag me af of er niet een beetje gegoocheld wordt met cijfers. Dat de boetes op wegen waar je 130 mag, gedaald zijn, wil nog niet zeggen dat het duidelijk is voor de weggebruiker."

Vorig jaar gaf autoverhuurbedrijf Hertz bij BNR te kennen dat zij zij in de eerste periode dat de trajectcontrole ingevoerd werd, extra mensen moesten inhuren om al die boetes te verwerken. `Ze kregen twee keer zoveel boetes binnen als in de periode van voor die trajectcontrole en voordat die 130 kilometer per uur werd ingevoerd. Dat had te maken met onduidelijkheid op de A2.`

Gewenning
Maar Schut denkt dat ook gewenning er wel iets mee te maken heeft. "In het begin zul je ongetwijfeld een stijging hebben gezien van boetes, omdat mensen niet begrijpen hoe hard ze waar mogen rijden. Mensen zullen daar gewend aan zijn geraakt. Ik merk zelf ook dat ik sneller die borden kan scannen."

Meer borden is in ieder geval niet de oplossing, zegt Schut. "Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt; hoe meer borden, hoe onveiliger het wordt op de Nederlandse wegen. Dus alsjeblieft: minder borden. Ik van de Nationale Autoshow zeg natuurlijk gewoon: overal 130. Dat maakt het duidelijk. En het mooie is dat je dan ziet dat alle boetes zullen dalen. Want Teeven heeft de cijfers over de wegen waarop je 130 kilometer per uur mag. En daar dalen de boetes.”

130Traffic
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Een tweede huis als belegging

Opinie | Verwerpelijk

13 april | Grapperhaus: versoepeling niet mogelijk

Annemarie Buitelaar (Marktplaats)

Of eksters van bling bling houden en bacteriën doodgaan in de vriezer

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play