Mobiliteit18 jan '13 15:34Aangepast op 18 jan '13 19:51

Rijverbod Fyra in België

Auteur: Anne-Greet Haars

Regeringspartijen PvdA en VVD willen dat er voorlopig weer een gewone treinverbinding komt tussen Amsterdam en Brussel zolang de hogesnelheidstrein Fyra niet rijdt.

De hogesnelheidstrein Fyra mag voorlopig niet meer rijden op de Belgische spoorlijn. De Nederlandse Spoorwegen lieten vrijdag weten dat op het spoor een deel van plaatwerk van een Fyra is gevonden.

Daarop is conform de Belgische reglementen een verbod uitgevaardigd op de commerciële Fyra-ritten op de hogesnelheidslijn in België. Tot zeker maandagavond en mogelijk langer houdt de NS de trein aan de kant.

Gewone treinen
Voor PvdA-Kamerlid Duco Hoogland "is de maat vol''. "Als de Fyra weer betrouwbaar is, kan die weer gaan rijden.'' Maar tot die tijd moet er weer een gewone trein gaan rijden tussen beide hoofdsteden, aldus Hoogland, die het Belgische rijverbod terecht vindt.

"De NS is een groot bedrijf en ze hebben veel reservematerieel en dat kunnen ze vast wel inzetten", zegt Hoogland tegen BNR's Mark Beekhuis. "En als dat niet kan dan is er vast wel ergens een trein te huur. Dat moet te regelen zijn, want de afgelopen dagen was het knudde."

"Iedereen die zakelijk bezig is tussen Amsterdam en Brussel wil daar graag mee door blijven gaan. Dus beste NS HiSpeed: het is nodig! Er moet een alternatief komen voor de Fyra zolang die niet rijdt."

Hooglands VVD-collega Betty de Boer steunt de gedachte van de PvdA. "Als er materieel beschikbaar is heel graag, want dan is er tenminste weer een verbinding.'' Ze denkt dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) daar nu ook naar gaat kijken.

Aanzien
Marion Kaper, commercieel directeur van NS-Hispeed, kijkt nog even de kat uit de boom. "Ik zou willen zeggen dat ook wij heel goed kijken in welk scenario wij zitten. Is het nodig om een plan B te ontwikkelen? Als dat nodig is dan gaan we er alles aan doen om onze klanten zo goed mogelijk naar België te brengen. Als we meer informatie hebben komen we daar absoluut mee naar buiten."

De trein rijdt niet, omdat het plaatwerk onder de trein is beschadigd door grote ijsblokken. Eerder deze week schreef staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) nog aan de Tweede Kamer dat de prestaties van de Fyra de afgelopen weken waren verbeterd. De trein reed beter op tijd en er vielen minder treinen uit. De Fyra rijdt pas sinds 9 december.

Testritten
"Het verbod kan enkel worden opgeheven als de NMBS (Belgisch spoorbedrijf, red.) bij ons kan aantonen dat de rijstellen weer betrouwbaar zijn. Op basis van de resultaten van de testritten - die zullen gaan plaatsvinden -  zal beslist worden door de bevoegde dienst, de officiële waakhond van onze spoorwegen, of er weer treinstellen van Fyra over ons spoor kan rijden", vertelt Sabien Lahaye-Battheu, voorzitter Kamercommissie Infrastructuur, vrijdag op BNR.

"De aanhoudende problemen en wat afgelopen week gebeurd is, heeft bij ons de deur dicht gedaan. Er is momenteel geen vertrouwen meer en de veiligheid zou in het gevaar zijn. Daarom deze drastische beslissingen van onze officiële waakhond."

Weeromstandigheden
Volgens Lahaye-Battheu kan er op vrij korte termijn worden aangetoond of een trein goed werkt. "Maar de weeromstandigheden blijven heel slecht, dus ik vrees dat het nog wel een tijd gaat deuren voordat onze waakhond stelt dat alles weer betrouwbaar en veilig is."

'Genoeg geduld gehad'
Donderdag bepleitte het Belgische christendemocratische parlementslid Jef van den Bergh op BNR
dat de Fyra uit de dienstregeling moet worden gehaald. "We hebben genoeg geduld gehad, we hebben genoeg begrip getoond voor kinderziektes. Ik denk dat er structureel iets mis is. En dat men dat structurele eerst eens moet oplossen voordat men in een verdere dienstverlening voorziet."

Gerelateerde artikelen