Mobiliteit24 apr '13 06:04Aangepast op 24 apr '13 10:23

Voormalig minister De Jager moet Weekers helpen in oldtimer-conflict

Auteur: Harmen Simon Teunis

Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft voormalig minister Jan Kees de Jager ingeschakeld om te bemiddelen in zijn conflict met de oldtimer-branche. Dat melden bronnen aan BNR.

De Jager, die vorig jaar aftrad als minister van Financiën, is beschikbaar omdat hij heeft nog geen nieuwe baan heeft. En nu moet hij een oplossing vinden voor de discussie rond de belastingvrijstelling voor oldtimers. Want het kabinet wil dat ook oldtimerbezitters motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Maar de branche verzet zich daartegen. Nu moet De Jager proberen het ministerie van Financiën en de oldtimerbranche bij elkaar te brengen, in een conflict dat zich nu al maanden voortsleept.

Het is voor De Jager in ieder geval geen onbekend terrein, want de voormalig minister rijdt zelf in een Mercedes 190SL uit het begin van de jaren 60. Hij weet dus wat het is om in een oldtimer te rijden. Daarnaast heeft hij als staatssecretaris, nog voordat hij minister werd, ook al te maken gehad met de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.

Wanhoopspoging
Juist vanwege zijn de geschiedenis van De Jager en zijn voorliefde voor oude auto's, kijkt PVV-Kamerlid Roland van Vliet er niet zo van op dat juist hij is ingeschakeld. "Het verbaast me niet. Omdat ze natuurlijk proberen om een zwaargewicht voor hun karretje te spannen om de gemoederen tot bedaren te brengen. Dat is een soort wanhoopspoging van de kant van de regering", zegt Van Vliet.

Van Vliet kwam, net als SP-kamerlid Bashir, met een motie ter bescherming van oldtimerbezitters. Volgens het regeerakkoord moeten oldtimerbezitters gewoon motorrijtuigenbelasting betalen. Maar de Tweede Kamer wil de echte hobbyrijders ontzien, die hun auto maar een paar keer per jaar uit de garage halen.

Dat Weekers er niet uit komt met de betrokken partijen is voor Van Vliet een teken dat de staatssecretaris het niet aan kan. Maar of De Jager wél wat weet te bereiken, valt volgens hem nog maar te bezien. "Weekers heeft een paar keer met de sector gesproken. Hij heeft zijn best gedaan om in ieder geval met hen in gesprek te blijven. Maar als staatssecretaris Weekers niets te bieden heeft, omdat zijn tas praktisch leeg is, dan zie ik de toegevoegde meerwaarde niet van nog een boodschapper of onderhandelaar die ook niets in zijn tas heeft."

Overgangsregeling
Maar die meerwaarde kan we wel eens in liggen dat De Jager als oliemannetje kan fungeren. Bronnen melden aan BNR dat er onder leiding van De Jager een overgangsregeling voor oldtimerbezitters in de maak is. Onderdeel daarvan is de afspraak dat de echte hobbyrijders in de winter hun oldtimer in de garage laten staan.

En dat zou ook voor De Jager zelf geen enkel probleem zijn: zijn donkerrode Mercedes 190 SL, is een cabriolet.

De Jager geeft geen commentaar
De Jager zelf wil geen commentaar geven, en dat geldt ook voor staatssecretaris Weekers. Hij krijgt voor zijn klus overigens niet betaald.

Koepelorganisatie FEHAC laat BNR in een reactie weten dat het te prijzen is dat Weekers 'er alles aan doet om tot een oplossing te komen'. "Hij is op pad gestuurd met een onmogelijke opdracht."

SP: teken van zwakte
Kamerlid Farshad Bashir van de SP zegt op BNR dat zijn partij vindt dat Weekers de kwestie zelf had moeten oplossen. "Hij heeft een paar moties van de Tweede Kamer meegekregen met het verzoek om hier uit te komen en een oplossing te vinden voor mensen die hun auto echt 'hobby-matig' gebruiken. Op het moment dat hij een oud-bewindspersoon inzet, betekent dat dat hij er zelf niet uit komt."

Bashir voegt eraan toe: "Ik vind het sowieso raar dat een oud-bewindspersoon van Financiën een klusje gaat klaren voor Financiën. De Jager is er voor geknipt, dat is waar, maar ik vind dat oud-bewindspersonen heel terughoudend moeten omgaan met hun eigen oude ministerie."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen