De Kamerleden gaan onder meer praten met de monteurs die aan de treinen werken.
Ook krijgen Betty de Boer (VVD), Duco Hoogland (PvdA), Farshad Bashir (SP), Sander de Rouwe (CDA) en Stientje van Veldhoven (D66) uitleg over de mogelijke toekomstscenario's met de Fyra. Uit technisch onderzoek moet nog blijken of de treinen betrouwbaar genoeg zijn om ze op termijn weer te laten rijden.
Vertrouwen in een oplossing?
De Kamerleden besloten eind februari dat ze nu wel eens met eigen ogen wilden zien wat er mis is met de beruchte Fyra V250. Ook wilden ze graag met monteurs spreken en met medewerkers van leverancier AnsaldoBreda om te kunnen bepalen of er nog wel genoeg vertrouwen is in de Fyra om aan een oplossing te werken.
De Fyra reed sinds begin december. Er was meteen al veel vertraging en uitval. Toen de trein onder winterse omstandigheden ook nog eens plaatwerk verloor, besloten vervoerders NS en de Belgische NMBS de trein niet meer internationaal te laten rijden. Intussen is er een tijdelijke intercityverbinding; een structurele oplossing is vooralsnog niet in zicht.