Mobiliteit5 apr '13 06:47Aangepast op 5 apr '13 08:23

Reparaties aan Fyra gaan zeker tot volgend jaar duren

Auteur: Harmen Simon Teunis

Dat is de boodschap die de Tweede Kamerleden te horen krijgen wanneer zij vrijdag op bezoek gaan bij de Fyra-werkplaats op het rangeerterrein in Watergraafsmeer.

Bronnen binnen de NS melden dat aan de Telegraaf. In januari zijn de Fyra treinen, die tussen Amsterdam en Brussel reden, uit dienst genomen vanwege grote technische problemen. In Amsterdam repareren monteurs van de fabrikant AnsaldoBreda de treinen. En daar zijn ze nog tot zeker 2014 mee bezig.  

Correspondent Maarten Veeger in Italië vroeg aan een medewerker van AnsoldoBreda in Pistoia waarom die reparaties zo lang duren. Daarop kreeg Veeger alleen te horen dat ze binnen een redelijke korte termijn met een rapport komen. "Ze willen er nu absoluut niets over zeggen."

Italianen komen met rapport
Ook toen Veeger de medewerker confronteerde met het gegeven dat ze in januari stelden dat het enkele dagen of weken zou duren, kreeg hij nul op rekest. "Hij wilde er nu niets over kwijt. Behalve dat de 40 technici permanent bezig zijn in Nederland en België met het testen en repareren van die treinen."

Wat er in het nog te presenteren rapport staat is onduidelijk, zegt ook Veeger. "We weten niets. De Italianen houden de lippen stijf op elkaar, nadat ze in januari eigenlijk heel openhartig waren. Toen vertelden ze dat ze er meteen werk van maakten en met hoeveel mensen ze naar Nederland zouden komen en dat het maar een paar dagen zou duren. Maar nu is de deur op slot."

Het probleem in Nederland staat natuurlijk niet op zichzelf. Ook in Denemarken kampt men al jaren met problemen met de Fyra-fabrikant. "Ook op andere plekken hebben ze problemen met het leveren van hun trein- en trammaterialen. Op dit moment zijn ze ook in Göteborg, Zweden heel erg ontevreden over een aantal tramstellen die daar zijn geleverd", zegt Veeger.

Moederbedrijf wil de schouders eronder zetten
Toch was de stemming in Italië de afgelopen week opperbest. Er werd zelfs even feestgevierd, zegt Veeger. Dat heeft alles te maken met de levering van de eerste Frecciarossa 1000 aan Trenitalia, de grootste Italiaanse treinmaatschappij. "Die hogesnelheidstrein moet vanaf 2015 met 400 kilometer per uur over de sporen in Italië zoeven."

"Bij die leverging zei de CEO van het moederbedrijf Finmeccanica dat het bedrijf problemen heeft, want het maakt al jaren geen winst en zelfs grote verliezen. Maar hij stelde dat de schouders eronder moesten worden gezet en dat er hard aan gewerkt moet worden."

AnsaldoBreda staat ondertussen al meer dan een jaar in de etalage. Even was er sprake van interesse vanuit Japan. Hitachi zou geinteresseerd zijn in het bedrijf. Maar een mogelijke overname van het bedrijf is niet meer aan de orde. "De CEO zei toen ook dat hij AnsoldoBreda uit de etalage heeft gehaald en dat men het zelf op orde wil krijgen. Het wordt dus niet verkocht."

Nederlanders maken het groter dan het is
Wat de Tweede Kamerleden verder te horen krijgen bij hun bezoek, is ook voor Veeger nog giswerk. Maar hij kreeg de indruk dat de Italianen vinden dat de Nederlanders het groter maken dan het eigenlijk is. "Ik heb de indruk dat ze het hier een beetje zien alsof men in Nederland er een slaatje uit wil slaan of er korting wil bedingen. Maar we moeten zien wat de Kamerleden vanmiddag te zien krijgen. Aan de inzet van de Italianen zal het in ieder geval niet liggen, want ze zijn er met 40 man aan het werk. Ze zullen er ook blijven totdat alles is opgelost",  aldus Veeger.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen