BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

Oldtimeralliantie betreurt mislukken overleg met Weekers

  • Thijs Baas
maandag 15 april 2013, 16:25 Update: maandag 15 april 2013, 19:49
Weekers: "Als je kijkt naar wat mensen dan zouden gaan betalen, is dat nog buitengewoon redelijk."

De oldtimeralliantie van ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA en RAI Vereniging betreurt dat er nog geen overeenstemming is bereikt met staatssecretaris Frans Weekers van Financiën over de MRB-vrijstelling voor klassiekers.

De organisaties wilden de leeftijdsgrens voor benzineauto's vanaf 1 januari 2014 verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto's naar 40 jaar. De internationale grens voor oldtimers ligt op 30 jaar.

Constructief
"We hebben buitengewoon constructief overleg gevoerd, maar de clubs van oldtimerbezitters en de branche wilden per se vasthouden aan een vrijstelling voor benzineauto's van 30 jaar en ouder en voor diesel en lpg-auto's van 40 jaar en ouder. Dat komt uit op een kostenplaatje van 36 miljoen euro en dat is voor mij onoverkomelijk", zegt staatssecretaris Frans Weekers in reactie op de gesprekken.

Weekers kwam nog wel op de proppen met een alternatief in de vorm van een 30 dagenkaart of een kwarttarief. "Als je kijkt naar wat mensen dan zouden gaan betalen, is dat nog buitengewoon redelijk, maar dat vonden zij kennelijk niet. Ze wilden voor auto's vanaf een bepaalde leeftijd helemaal niks betalen en dat is echt in strijd met wat het regeerakkoord aangeeft."

Verbetering
Volgens de alliantie zou het voorstel een directe verbetering betekenen voor milieu en leefomgeving, terwijl de MRB-inkomsten zouden stijgen. Bovendien sluit het voorstel aan bij de wens van de Tweede Kamer om het dagelijks gebruik van de oldtimer te ontmoedigen. De MRB-vrijstelling kan dan blijven bestaan voor mensen die de oldtimer vanuit hun hobby gebruiken.

Weekers wil bovenop de verhoging naar 30 en 40 jaar de vrijgestelde voertuigen belasten met een kwarttarief MRB of via een dagenkaart. Klassieke motoren en vrachtauto's wil hij eveneens belasten, terwijl de alliantie pleit voor instandhouding van de bestaande regeling. De alliantie vreest dat bezitters, handelaren en reparateurs van klassiekers daaronder zullen lijden.

Alternatieven
In een brief aan de Tweede Kamer komt Weekers met alternatieven om de volledige afschaffing van de MRB-vrijstelling te versoepelen. In het regeerakkoord was vastgelegd dat de vrijstelling volledig zou verdwijnen. Weekers betreurt dat het niet gelukt is om met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche tot alternatieve voorstellen te komen.

"Mijn inzet bij het gesprek met vertegenwoordigers van de oldtimerbranche was om bezitters van oldtimers die deze hobbymatig aanhouden tegemoet te komen op een manier die past binnen de strekking en geest van de afspraken uit het regeerakkoord. Helaas is dat niet gelukt. Met de Tweede Kamer verwacht ik alsnog tot een passende regeling te komen."

AutoBNR Nationale Autoshowmrboldtimers
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Levertijd Rolls-Royce loopt op

Het OV dreigt ten onder te gaan

Kilometervergoeding versneld omhoog

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Zijn we te bang voor escalatie?

Dit is Lucid van plan in Nederland

Schaal van Hebben | Nintendo Switch Sports

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

FEMMETJE DE WIND, LEO ALKEMADE & GIOVANCA

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden