Mobiliteit21 jan '13 16:50Aangepast op 21 jan '13 18:42

Fyra-fabrikant AnsaldoBreda staat in de etalage

Auteur: Pieter van den Akker

De leverancier van de Fyra, het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda, staat al een klein jaar in de etalage. Dat zegt BNR-correspondent Maarten Veeger.

De leverancier van de Fyra staat al een tijdje in de verkoop. Nu de NS en het Belgische spoorbedrijf hebben besloten dat de Fyra een ultimatum krijgt van drie maanden, staat de toekomst van het Italiaanse bedrijf op losse schroeven. 

CEO AnsaldoBreda onbereikbaar
"De CEO van AnsaldoBreda laat zich vandaag niet zien, begint correspondent Veeger zijn verhaal. "Die is onbereikbaar. Maar het bedrijf heeft op de website wel officieel zijn excuses aangeboden aan Nederland en België. Er zijn inmiddels 40 technici in Nederland actief, die die treinen aan het testen zijn. Verder is het in Italië geen nieuws dat die treinen niet rijden. We zijn wel wat meer gewend."

Schuldenberg
AnsaldoBreda is onderdeel van FinMeccanica, gaat Veeger verder. "Een groot industrieel concern dat nog voor een groot deel in handen is van de Italiaanse staat. Het bedrijf was vorig jaar vooral in het nieuws vanwege corruptieschandalen rondom de bestuursvoorzitter. Er wordt een groot verlies gemaakt, de schuld is inmiddels zo'n 6 miljard."

Om die schuldenberg te verkleinen is besloten te proberen de 'niet-kernactiviteiten' te verkopen, legt hij uit. "Ze maken wapensystemen, dat zien ze als kernactiviteit. Alles wat niks te maken heeft met wapens, moet eruit. Treinen, energie en nog wat veiligheidssystemen. Samen moet dat een kleine miljard gaan opleveren om die schulden te verlagen."

Verliesmaker
Veeger schetst het grote probleem van de Italianen: "AnsaldoBreda is structureel een verliesmaker. Dus dat verkoop je nog niet eens zo makkelijk."

AnsaldoBreda heeft veel problemen gehad met het leveren van de treinen met het mooie, strakke design ('daar zijn de Italianen meester in') in Denemarken. Of die problemen ook in andere landen spelen? "Heb je even", antwoordt Veeger. "Boston, Los Angeles, Götenborg, Birmingham, Oslo, Boedapest en in Italië zelf: overal zijn er problemen geweest. In Los Angeles ging het om metro's, die bleken veel te zwaar te zijn en konden sommige bochten niet maken. Soms werkte de airconditioning niet. Het is overal weer iets anders."

Angstvallig stil
Het is volgens hem maar zeer de vraag of het bedrijf snel van de hand wordt gedaan. "Het staat al een klein jaar in de etalage. De Japanners van Hitachi zouden belangstelling hebben, maar dat is ook alweer nieuws van vorig jaar. Het is angstvallig stil geworden. Ondertussen worden de vakbonden in Italië onrustig. Die denken dat het buitenland vooral uit is op de technologie van de Italianen. Nu maken ze dezer dagen niet zo'n Bella Figura met hun technologie, maar ze kunnen wel iets van treinen maken."

Gerelateerde artikelen