
Uit eerder onderzoek was al duidelijk dat de problemen in het toestel niet konden zijn ontstaan door een te hoog voltage van de accu. Inmiddels is gebleken dat alle acht cellen van de batterij beschadigd waren door oververhitting.
Onderzoekers hebben zes van de acht cellen losgemaakt om de elektroden daarvan te kunnen fotograferen en onder de microscoop te leggen. De andere twee batterijdelen worden de komende dagen nog onderzocht.
Brand
Het toestel van luchtvaartmaatschappij Japan Airlines stond
geparkeerd op het vliegveld na een vlucht uit Japan. Op dat moment waren
er geen passagiers aan boord. De brand brak uit aan de onderkant van
het vliegtuig en werd geblust door de brandweer van de luchthaven.
De verkeersveiligheidsdienst zal donderdag in een persconferentie meer informatie geven over het lopende onderzoek naar de door het Japanse bedrijf GS Yuasa Corp geproduceerde accu.
Brandstoflek
De brand was het zoveelste probleem in een lange reeks incidenten met
Dreamliners. Bij een toestel van de Japanse luchtvaartmaatschappij All
Nippon Airways werd op diezelfde 7 januari tijdens een
binnenlandse vlucht een scheur geconstateerd in een cockpitraam. Bij een
ander toestel van ANA werd eerder een brandstoflek ontdekt. Sindsdien
houden de verschillende luchtvaartmaatschappijen hun Dreamliners aan de
grond.