Werkzaamheden A1-A6 van start
Minister Melanie Schultz van Haegen heeft het startschot gegeven voor de verbreding van een van de meest file-gevoelige trajecten, Amsterdam-Almere. De werkzaamheden rond de A1 en A6 gaan zeven jaar duren.
Getooid in gele kaplaarzen en een oranje werkmansjas van Rijkswaterstaat lanceerde minister Schultz van Infrastructuur en Milieu woensdag wat zij 'het grootste project dat we ooit hebben gedaan' noemde.
Prijskaartje
De komende zeven jaar wordt de A1 tussen de knooppunten met de A6 en de A9 omgelegd en verbreed tot twee maal vijf rijbanen. Er komen nieuwe bruggen, nieuwe knooppunten en het breedste aquaduct van Europa. Prijskaartje: 9 miljoen euro.
Het project maakt deel uit van de modernisering van de wegen tussen Schiphol en Almere, waarvoor de totale kosten zijn geraamd op 4,7 miljard euro.
De hoge kosten zijn volgens de minister gerechtvaardigd. "In dit gebied wordt ongeveer een kwart van ons bruto nationaal product verdiend. We hebben hier belangrijke, economische centra die bereikbaar moeten zijn, dus het is echt heel erg nodig."
Vooruit denken
Twee weken geleden zijn afspraken gemaakt met Almere en de nabijgelegen regio's Amsterdam en Utrecht over de groei van Almere in de komende jaren. Daarbij is onder meer vastgelegd dat Almere een deel van de uitbreiding van het woonaanbod gaat opvangen. "Het is dus belangrijk om vooruit te denken", zegt Schultz.
Onduidelijk is hoeveel last automobilisten gaan hebben van de werkzaamheden. "We hebben projecten waarbij je de hinder zoveel mogelijk kan voorkomen, je probeert omleidingen te organiseren met elkaar als regio. Maar iedereen moet ook in gedachten houden dat we dit doen om de problemen van nu op te lossen", aldus de minister.
IJmeerverbinding
Eerder was er ook sprake van een directe trein tussen Almere en Amsterdam over het IJmeer, de zogenoemde IJmeerverbinding. Een besluit daarover is voorlopig uitgesteld. Schultz: "Pas als er in Almere en omgeving 25.000 woningen bij zijn gekomen, gaan we daar een keuze over maken. Nu is het daar nog te vroeg voor."