Dat zou betekenen dat eigenaren van BMW, Volkswagen, Honda Audi Mercedes en Seat meer premie gaan betalen.
"Professionele bendes zijn actief en zijn goed in staat om jonge auto's te stelen", zegt Wouter Verkerk van VbV, het Verzekeringsbureau Voertuigencriminaliteit, op BNR. "Het probleem is dat die jonge auto's niet alleen meer worden gestolen, maar ook dat het terugvindpercentage met zo'n 11 procent is gedaald. Al met al leidt dat tot 30 miljoen euro extra schadelast. De schadelast van jonge auto's, 0 tot 3 jaar, is ongeveer 100 miljoen euro."
Keurmerk
In deze laatste categorie werden in 2012 ruim 3 duizend auto's gestolen. Het zijn professionele criminelen die hiervoor verantwoordelijk zijn, benadrukt Verkerk nog maar eens. "Dat is ook de reden waarom we oproepen om je auto beter te beveiligen. We hebben in Nederland een landelijk georganiseerd keurmerk dat we samen met de ANWB, de RDW, Bovag en de RAI en andere partijen op poten hebben gezet: VbV/SCM. Daar vallen vele soorten van beveiliging onder. We hebben een onderzoek gedaan naar hoe het heeft gefunctioneerd in de afgelopen 5 jaar."
En wat bleek, vraagt Verkerk retorisch. "Als je zo'n systeem in je auto hebt, heb je 72 procent minder kans dat 'ie gestolen wordt. En als 'ie toch gestolen wordt, komt 'ie 62 procent vaker terug. Daarom zeggen wij: kijk goed naar het diefstalrisico van je auto en zorg dat je 'm beveiligt. Want anders verrijken criminelen zich over uw rug."