Mobiliteit22 mei '13 06:00Aangepast op 22 mei '13 09:10

Crisis drukt kosten Tweede Maasvlakte

Auteur: Thijs Baas

De aanleg van de tweede Maasvlakte in Rotterdam is 150 miljoen euro goedkoper uitgevallen dan in 2006 was begroot. Ook werd geen gebruikgemaakt van het bedrag voor onvoorziene kosten van 200 miljoen euro.

"Het ziet er nu naar uit dat de eerste fase 1,55 miljard euro kost'', meldt Havenbedrijf Rotterdam, voorafgaand aan de officiële opening van het nieuwe havengebied. Het Yangtzekanaal is daarbij naar de tweede Maasvlakte doorgetrokken.

De raming uit 2006 gaat uit van 1,9 miljard euro aanlegkosten, inclusief de reservepot van 200 miljoen. De besparing op de uitvoeringskosten is onder meer een gevolg van de keuze voor een zeewering die bestaat uit een dijk met een laag kiezels en keien heeft in plaats van een dikke laag basalt, stenen of asfalt. Voor dat keienstrand ligt een halfopen blokkendam in zee om de kracht van de golven te breken voor ze op het keienstrand komen.

Aanlegkosten en onderhoudskosten
Deze constructie is goedkoper is dan een volledige dichte dijk. "Daardoor is niet alleen bespaard op de aanlegkosten, maar wordt er ook bespaard op onderhoudskosten'', meldt het havenbedrijf. Ook de economische tegenwind drukte de kosten. Het aanleggen van de infrastructuur op de tweede Maasvlakte pakte daardoor veel goedkoper uit.

Ook waren geen lange juridische gevechten nodig, waardoor er geen vertraging ontstond en aannemers aan een stuk door konden werken. Enkele weken geleden maakte het havenbedrijf al bekend dat de aanleg zo voordelig had uitgepakt dat het de bijdrage van het Rijk aan de tweede Maasvlakte dit jaar al grotendeels terugstort.

Optimalisaties
Sjaak Poppe van het Havenbedrijf Rotterdam vertelt dat er meerdere redenen zijn voor de goedkoper uitgevallen aanleg. "We hebben met de aannemer tijdens het werk nog een aantal optimalisaties kunnen bedenken en doorvoeren. Daarbij hebben we geen last gehad van stormen, waardoor er geen zand wegspoelde. En door de malaise in de bouw staan de prijzen in de bouw onder druk, dus een aantal dingen hebben we wat goedkoper kunnen aanbesteden. En als vierde: we hebben geen last gehad van vertraagde juridische procedures, dus we konden in één keer doorbouwen en dat scheelt ook."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen