BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

Crisis drukt kosten Tweede Maasvlakte

  • Thijs Baas
woensdag 22 mei 2013, 6:00 Update: woensdag 22 mei 2013, 9:10

De aanleg van de tweede Maasvlakte in Rotterdam is 150 miljoen euro goedkoper uitgevallen dan in 2006 was begroot. Ook werd geen gebruikgemaakt van het bedrag voor onvoorziene kosten van 200 miljoen euro.

"Het ziet er nu naar uit dat de eerste fase 1,55 miljard euro kost'', meldt Havenbedrijf Rotterdam, voorafgaand aan de officiële opening van het nieuwe havengebied. Het Yangtzekanaal is daarbij naar de tweede Maasvlakte doorgetrokken.

De raming uit 2006 gaat uit van 1,9 miljard euro aanlegkosten, inclusief de reservepot van 200 miljoen. De besparing op de uitvoeringskosten is onder meer een gevolg van de keuze voor een zeewering die bestaat uit een dijk met een laag kiezels en keien heeft in plaats van een dikke laag basalt, stenen of asfalt. Voor dat keienstrand ligt een halfopen blokkendam in zee om de kracht van de golven te breken voor ze op het keienstrand komen.

Aanlegkosten en onderhoudskosten
Deze constructie is goedkoper is dan een volledige dichte dijk. "Daardoor is niet alleen bespaard op de aanlegkosten, maar wordt er ook bespaard op onderhoudskosten'', meldt het havenbedrijf. Ook de economische tegenwind drukte de kosten. Het aanleggen van de infrastructuur op de tweede Maasvlakte pakte daardoor veel goedkoper uit.

Ook waren geen lange juridische gevechten nodig, waardoor er geen vertraging ontstond en aannemers aan een stuk door konden werken. Enkele weken geleden maakte het havenbedrijf al bekend dat de aanleg zo voordelig had uitgepakt dat het de bijdrage van het Rijk aan de tweede Maasvlakte dit jaar al grotendeels terugstort.

Optimalisaties
Sjaak Poppe van het Havenbedrijf Rotterdam vertelt dat er meerdere redenen zijn voor de goedkoper uitgevallen aanleg. "We hebben met de aannemer tijdens het werk nog een aantal optimalisaties kunnen bedenken en doorvoeren. Daarbij hebben we geen last gehad van stormen, waardoor er geen zand wegspoelde. En door de malaise in de bouw staan de prijzen in de bouw onder druk, dus een aantal dingen hebben we wat goedkoper kunnen aanbesteden. En als vierde: we hebben geen last gehad van vertraagde juridische procedures, dus we konden in één keer doorbouwen en dat scheelt ook."

TrafficTweede Maasvlakte
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Reuzentruck niet de weg op in Nederland

Opinie | De jaarlijkse oliebollentest van financiële stabiliteitsrapporten

Oekraïne-update dinsdag, dag 90

Toekomst van Oekraïne | Han ten Broeke

Update | Amerika Podcast

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden