Dat blijkt uit cijfers van de Bovag. Sinds 2005 houden zij per leeftijdscategorie bij wie een brommer heeft. Tom Huyskens: ''1 juni van dit jaar waren er maar 959 16-jarigen die een brommer hadden geregistreerd. Dat was in onze jaren wel anders.''
De verschuiving heeft twee oorzaken: het rij-examen voor de brommer dat in 2010 is ingevoerd en de opstoppingen op de wegen. ''We zien de ontwikkeling al sinds 2005: volwassenen gaan op zoek naar een alternatief voor hun woon-werkverkeer. En nu ook de snorfietsen hippe modellen zijn geworden, weten de 30plussers de brommer steeds beter te vinden. Voor een groot publiek is het een aantrekkelijke manier om snel door de stad te bewegen.''
Two-to-drive
Tegelijkertijd zijn er minder jongeren die een brommer hebben. ''Sinds 2010 moeten ze een rij-examen afleggen als ze nog geen rijbewijs voor de auto hebben. Dat kost inclusief lessen al gauw een paar 100 euro. Daarnaast is anderhalf jaar geleden two-to-drive ingevoerd, waarmee je op je 17e al een autorijbewijs kunt hebben. En dan heb je automatisch ook een brommerrijbewijs.''
Echt rouwig om de verschuiving onder brommergebruikers is Huyskens niet. ''Ach, toen wij jong waren deden we rare dingen, er sneuvelde bij ons ook wel eens een garagepoort. Verstand komt met de jaren.''