De vliegmaatschappij ligt onder vuur, omdat het een te laag gewicht zou doorgeven aan de luchtvaartautoriteiten.
BNR heeft het statement van Europol in handen waarin de organisatie zegt het door Ryanair opgegeven gewicht niet langer als uitgangspunt te nemen.
In december werd bekend dat de Ierse prijsvechter heeft gesjoemeld met het vermelden van het gewicht van zijn vliegtuigen en daarmee mogelijk miljoenen aan extra kosten heeft omzeild.
Startgewicht
Ryanair zou met het rapporteren van het startgewicht van zijn Boeing
737-800's tot wel acht ton hebben achtergehouden en betaalde daardoor in Duitsland
per vlucht 17 euro minder aan tarieven. Op jaarbasis zou dat zo'n 370.000 euro
zijn en voor heel Europa zou dat tot wel 50 miljoen euro kunnen oplopen, zeiden
luchtvaartexperts.
Maximum take off weight
Bob Mulder, hoogleraar lucht-
en ruimtevaartechniek aan de TU Delft, zei woensdag tegen BNR dat het de
Nederlandse schatkist behoorlijk wat geld kan hebben gekost als Ryanair stelselmatig
gesjoemeld heeft met het juiste startgewicht. Hoeveel, daar kan Mulder geen
inschatting van maken.
Volgens de hoogleraar is de veiligheid echter niet in het geding geweest. “Ik kan me niet voorstellen dat er een luchtvaartmaatschappij is die zich niet houdt aan de maximum take off weight (het maximale gewicht om op te mogen stijgen red.).”
Volgens Mulder is het de moeite waard om te onderzoeken of andere luchtvaartmaatschappijen ook verkeerde startgewichten opgegeven.
Prijzen tickets
Mulder is wel kritisch op
low cost carriers in het algemeen. Volgens hem zijn de prijzen van tickets ‘absurd
laag’. “Er zijn veiligheidregels, dat zijn wettelijk voorgeschreven kaders en
daar houdt zo’n maatschappij zich gewoon aan. Dat wordt gecontroleerd en ik kan
me niet voorstellen dat daarmee gespeeld wordt. Maar die kaders zijn natuurlijk
nauw, als je daar (als low cost carrier red.) altijd tegenaan zit, heb je niet
echt extra marges.”