BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Banken verdienen fors aan Wijkertunnel

  • BNR Webredactie
vrijdag 10 mei 2013, 6:37 Update: vrijdag 10 mei 2013, 9:06
FD-redacteur Jeroen Koot: "Ze zijn eigenlijk dezelfde constructie overeengekomen als wanneer jij een tv koopt bij de elektronicazaak: koop nu, betaal later. Daarbij betaal je elke maand af." Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft: “Ik begrijp wel dat er is gekozen voor private aanbesteding.”

De Wijkertunnel bij Beverwijk blijkt peperduur uit te pakken voor de staat, die nog jaren vastzit aan hoge kosten.

Om het fileprobleem rond Beverwijk op te lossen, betaalden ING en de Commerzbank in 1992 de bouw van de Wijkertunnel. De twee banken hebben hun investering inmiddels ruim terugverdiend, maar de staat zit als opdrachtgever nog jaren vast aan een forse vergoeding. Het FD meldt vrijdag dat het gaat om een rekening van honderden miljoenen euro's.

Koop nu, betaal later
De Wijkertunnel loste een deel van het fileprobleem bij Beverwijk op, maar creëerde een ander, vooral financieel probleem. Pas op: geld lenen kost geld. Het is een waarschuwing die de staat zelf niet bepaald ter harte nam, zegt FD-redacteur Jeroen Koot. "Ze zijn eigenlijk dezelfde constructie overeengekomen als wanneer jij een tv koopt bij de elektronicazaak: koop nu, betaal later. Daarbij betaal je elke maand af."

De kosten voor de overheid liepen alleen wat verder op dan de aanschafprijs van een gemiddeld televisietoestel. Koot: "Nu heeft de overheid 386 miljioen euro betaald aan de banken. De banken hebben zelf dus in 1992 406 miljoen gulden uitgegeven. Dus ze zitten er al zwaar boven, ook als je inflatie meerekent."

Rente
Die uit de hand gelopen rekensom is voor een deel te verklaren door de hoge rente op staatsleningen op het moment dat het contract voor de bouw van de tunnel in 1992 gesloten werd. "Ze moesten geld lenen om een tunnel te bouwen, maar dat lenen is heel duur. Dus vroegen ze banken of zij direct wilden betalen, maar die deden hetzelfde. Ze zeiden 'dat is prima, maar dan betalen wij een toltarief op basis van wat het zou kosten om het geld te lenen'. Dat is gebeurd. Ze legden het voor tien jaar vast, die tarieven. De eerste tien jaar rekende de Staat tolprijzen die gebaseerd zijn op een hoge rente, terwijl de rente daarna alweer begon te zakken."

Iedere keer dat u door de Wijkertunnel rijdt - of er ondanks alles in de file staat - kost dat de staat dus geld: 53 cent. "Er zitten van die metertjes aan het begin van de tunnel. Die zie je ook liggen als je bij de tunnel staat", legt Koot uit. "Elke keer als er een auto overheen rijdt, tikt dat mee en aan het einde van het jaar maakt de overheid de balans op en gaat er een bedrag naar de banken. Dat tikt elk jaar door, 30 jaar lang."

Rendement
Omdat er jaarlijks 5 miljoen meer auto's passeren dan waar in de oorspronkelijke prognoses vanuit gegaan werd, loopt de winst voor banken behoorlijk op. "Wij betalen tol en als er heel veel auto's doorheen komen, krijgt u meer geld. Dat doen we 30 jaar lang. Ook al is de tunnel al lang afbetaald, het maakt niet uit. Ze blijven gewoon meer geld krijgen."

Een vreemde constructie, vindt hij. "Je zou ook kunnen zeggen: 'wij betalen tol en we betalen maximaal 150 procent van wat de tunnel heeft gekost en daarna stopt de tol. Dan hebben jullie alsnog een rendement gemaakt, maar dan voorkomen wij dat we helemaal in het schip gaan'."

Het mag dan wel een vreemde constructie zijn, Rijkswaterstaat zal weinig moeite doen om er verandering in te brengen. "Als je betaalt, kan je er onderuit komen. Maar er is naar gekeken: het is te duur. Ook al kost het de overheid zo veel geld, het is beter om dit contract uit te zitten dan om het contract nu af te kopen en de tunnel in eigen beheer te krijgen. Dat is ook logisch, want banken zijn natuurlijk ook niet gek. Die weten wat ze hieraan kunnen verdienen."

Cashcow
Dus zal de Wijkertunnel voor de banken de komende jaren een vette cashcow blijven. Het FD schat dat de vergoeding van de staat aan de banken in 2025 opgelopen is tot 722 miljoen euro.

BankenBeursbeverwijkFileWijkertunnel
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

ABN Amro vergroot belang in digitale bank Penta

Robert Swaak (ABN Amro) over de rode cijfers

Opinie | Wachten op de crash

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | 15 jaar falen, tóch krediet!

Iedereen moet weer trouw 1,5m afstand houden en handen wassen

S4E169: Laat ‘m staan, of ga op je bek met een oude Amerikaan

Topgast | Maxime Verhagen, Bouwend Nederland

FOMO en de bitcoin-jojo

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play