Mobiliteit5 apr '13 13:00Aangepast op 5 apr '13 16:06

NS: niet voor juni duidelijkheid over Fyra

Auteur: Harmen Simon Teunis

Het duurt nog zeker tot juni voor duidelijk is of en wanneer de hogesnelheidstrein Fyra weer kan gaan rijden, als de trein al terugkomt. "We zijn nog aan het onderzoeken of hij gaat rijden", zegt NS-topman Bert Meerstadt op BNR.

Het is volgens Meerstadt nog te vroeg om een antwoord te geven op de vraag of de Fyra ooit nog gaat rijden. In het onderzoek wordt ook gekeken naar de vraag hoe veilig en betrouwbaar het voor de de reizigers kan, stelt hij.

Volgens Meerstadt zit de NS nog middenin het stellen van de technische diagnose. Daarvoor is adviesbureau Mott McDonald gevraagd, naast de onderzoeken die de NS zelf samen met producent AnsaldoBreda uitvoert. De resultaten van dit advies worden begin juni verwacht.

De optie dat de Fyra in Nederland niet meer terugkeert op de rails, blijft dan ook bestaan. "De onderzoeksopdracht voor onze mensen is: of en zo ja hoe." Het is volgens Meerstadt dan ook te vroeg om te zeggen hoe groot de kans is dat de trein weer gaat rijden. Daar moet het onderzoek dus ook antwoord op geven.

Fyra binnenstebuiten gekeerd
Gedurende het onderzoek wordt de trein binnenstebuiten gekeerd, legt de NS-topman uit. Want er zijn veel vraagstukken. "We vinden kleine en grote dingen. We kijken naar elk nieuwtje. En daar begint een beeld uit te komen dat we een behoorlijke klus hebben om aan te pakken."

Van de deuren tot de motoren van de trein, alles wordt uit elkaar gehaald en bekeken. "Verder zijn onze mensen bezig met een grote inspectie om te kijken naar wat het ontwerp was en of het conform ontwerp is afgeleverd. [...] Daarom neemt het ook zijn tijd. Zo rap als we kunnen zullen we er duidelijkheid over geven. We denken dat dit voor de zomer het geval zal zijn."

NS wil geen risico lopen
Waar in het ontwerp of de uitvoering de fouten zitten, is nog niet duidelijk. Daarom is er ook de nodige tijd uitgetrokken voor het onderzoek, want de NS wil geen risico lopen. "We krijgen niet nog een keer een kans om een introductie te doen en hem dan weer terug te trekken. We willen dat als hij  terug komt, het ook in één keer staat."

Pas als de onderzoeksresultaten er liggen, kan een plan worden gemaakt over hoe het verder moet met de falende Fyra. "Kwaliteit gaat boven tijd", benadrukte Meerstadt. "Voor conclusies over commerciële terugkeer van de V250 is het in dit stadium te vroeg", verwees hij naar de V250-variant van de Fyra, waar de problemen spelen.

Alternatieven
Om te voorkomen dat de vervoerder met lege handen staat, als echt afscheid moet worden genomen van de Fyra, worden ook nu al alternatieve opties bekeken. "As je denkt dat er ook uit kan komen dat de trein niet terug komt, werk je de facto ook aan alternatieven om voor de reiziger zo snel mogelijk een goede dienstverlening te hebben."

Daarbij wordt ook met andere partijen dan AnsaldoBreda gesproken. "Met alles wat beweegt in Europa en op het hogesnelheidsspoor proberen wij een beeld mee te vormen en daar praten we ook mee."

Bodemplaat gooit roet in het eten
De Fyra had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten gaan verbinden. In december reed de trein even, maar er waren al snel problemen. Nadat tijdens winterweer een bodemplaat van een Fyra afviel, werd de trein uit de roulatie genomen.

Inmiddels rijdt acht keer per dag een vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel. Die moet op termijn 16 keer per dag gaan rijden, vindt staatssecretaris Wilma Mansveld van Spoor. Wanneer dat mogelijk wordt, is vooralsnog onbekend.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen