Mobiliteit6 apr '13 14:17Aangepast op 6 apr '13 14:35

Bredere A27 bij Utrecht levert extra natuur op

Auteur: Fleur de Bruijn

De verbreding van de A27 bij het Utrechtse landgoed Amelisweerd gaat weliswaar ten koste van een stuk natuur, maar levert tegelijk extra natuur op.

Dat bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu na berichtgeving in Trouw.

Om de 'bak' waarin de A27 bij Amelisweerd ligt te verbreden, moet aan weerskanten een strook van 15 meter natuur verdwijnen, over een lengte van 570 meter. Aan één kant van de bak, de kant van Amelisweerd, valt die strook onder de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), een systeem van aaneengesloten natuurgebieden.

Nieuw stuk natuur
De EHS schrijft voor dat elke hectare die wordt weggenomen, elders minimaal drievoudig moet worden teruggegeven. De stukje land van 0,85 hectare dat verdwijnt, komt dus elders terug als 2,5 tot 4 hectare nieuwe natuur, aldus de woordvoerder.

Waar het nieuwe stukje natuur wordt gerealiseerd, is een zaak van de provincie. Het zal volgens de woordvoerder waarschijnlijk in de buurt van Amelisweerd komen. Overigens is volgens haar de natuurwinst nog groter, omdat de verbrede snelweg een dak krijgt dat 2 hectare zal meten en geheel met groen wordt bedekt.

Zondagmiddag houden tegenstanders van de verbreding een manifestatie bij het landhuis Oud Amelisweerd, onder het motto ‘Asfaltplannen? De boom in!’. De kwestie komt maandag aan de orde in de Tweede Kamer.

Jaren van gesteggel
De verbreding van de A27 bij Amelisweerd is al jaren onderwerp van gesteggel. Omwonenden en milieugroepen zijn ferm tegenstander van de verdere kap van de bossen in het natuurgebied. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur zei eind maart echter verder te gaan met de voorbereidingen van deze verbreding

Schultz zei dit, nadat een onderzoekscommissie had aangegeven dat het niet mogelijk was om in de huidige situatie veilig meer rijstroken te realiseren. Volgens Schultz is de verbreding hard nodig om te voorkomen dat rond Utrecht in de toekomst files ontstaan.

Uit een eerder onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht bleek eerder dat verbreding van de A27 de kap van extra bomen niet nodig zou zijn. In de bak waarin de A27 ligt, zou plaats zijn voor meer rijstroken.

Actievoerders
Voor de aanleg van de A27 bij Amelisweerd begin jaren 80 verschansten actievoerders zich tijden in het bos. Een krappe meerderheid in de Tweede Kamer besloot uiteindelijk om over te gaan tot de aanleg van de weg.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen